איה קרמרמן
איה קרמרמןצילום: דניאל רצאבי

ונהפוכו. כבר כמה שבועות שאני חושבת על משמעות המילה הזאת. אולי בהשראת חודש אדר, ואולי כי אני מבינה יותר ויותר שהעולם נמצא במצב קבוע של "ונהפוכו" לאורך כל חודשי השנה.

כשפותחים את הרדיו נראה כאילו החדשות נלקחו מאיזה סרט הוליוודי הזוי – החל מהנשיא טראמפ והתבטאויותיו נקיות הלשון, דרך חקירות, במסווה של בדיקות, על כל נשימה מיותרת של ראש הממשלה, ועד לפינוי בתי כנסת בארץ הקודש. בין כל אלו עוד משבצים בחדשות ידיעה על ח"כים שמנבלים את פיהם ועל התעללויות מחרידות בבתי אבות. ומעל הכול עדיין יש כאלו שלא נמאס להם לשמוע על הנעשה בבית האח הגדול. אם פעם שייקספיר כתב שמשהו מסריח בממלכת דנמרק, הרי שהיום משהו מסריח בכל העולם.

בתכל'ס, מי שרוצה לדעת מה נכון, שיתבונן בעולם, ישמע מה כולם אומרים שנכון, ואז יעשה בדיוק את ההפך. שם, בנהפוכו, נמצאת דרך השם. דוגמאות לא חסר. הנה - פעם שבוע באיזה עיתון או אתר יש רשימת המצליחים מתחת לגיל 30 או 40. אף פעם לא תראו שם את רשימת המבוגרים מעל גיל 70 או 80 שאיתם ראוי להתייעץ כי יש להם חוכמת חיים וראייה רחבה. הזקנה הפכה לקללה, לנטל, ובכל העולם מתגלגלים מיליארדים בניסיון לגרש אותה בכל דרך אפשרית. ונהפוכו.

רוצים עוד דוגמה? בחברה הישראלית מקובל לטוס להודו ולשבת על הר במדיטציית חוכמת הגויים, כי זה רוחני. אבל ללכת לשיעור תורה מתחת לבית זה מסיונרי, ורחמנא ליצלן אם מישהו יתחיל לשמור שבת או יחזור בתשובה. עדיף שייקח בהודו טריפ רע ויחשוב שהוא דולפין. מזה עוד אפשר לצאת ולחזור להיות נורמלי. ונהפוכו.

דוגמה צורמת במיוחדת לעולם ההפוך היא המסר שהחברה משדרת לילדות מתבגרות, מסר שהוא בו בזמן גם ברור וגם מכיל סתירה פנימית - או שתחשפי כמה שיותר מעורך כדי להצליח, או שתהיי מדענית אטום. שתי האופציות טובות ואם אפשר עדיף שילכו יחד, כי מדענית אטום לא באמת קוסמת לבני המין השני. המילה אמא אף פעם לא מוזכרת כהצלחה. אישה שמגדלת את הילדים בבית נחשבת אוטומטית לסמרטוט חסר עצמאות. ואם אותה אישה גם רוצה להגיש לבעלה אוכל כשהוא מגיע הביתה, אז היא בכלל סמרטוטית. מה, לא שמעת? זה מנהג עתיק שהיה צריך להיכחד מן העולם כשנולד הפמיניזם. שהאדון יגיש אוכל לעצמו. לפי הגישה שלהן אני צריכה לשאול האם כשאני מברכת "שלא עשני שפחה" זו אולי ברכה לבטלה. בכלל, התפיסה היא שלהתחתן זה לשאת עול לא נחוץ, ובאירופה גם ילדים הפכו מזמן למעמסה. ונהפוכו.

אפשר לסכם את העולם של ימינו על פי המשנה במסכת אבות, רק ב"ונהפוכו". איזהו עשיר? זה שיש לו כמה מיליונים בבנק, זה שעוקבים אחריו עשרות אלפים ברשתות החברתיות, זה שבועט ועולב בכל המוסכמות בתוכניות ריאליטי, וזה שיש לו אישה שהיא גם מדענית אטום וגם נראית כמו בארבי. איזהו חכם? זה שלמד ולמד ולמד, אבל הוא ממש לא חייב ליישם בחייו ובדרך ארץ שלו את מה שלמד. תעודות תלויות על הקיר ותארים מפוצצים כנראה מספיקים. איזהו גיבור? זה שצועק חזק מכולם. איזהו מכובד? זה שדאג להיות עשיר, חכם וחזק, ואם לא ייתנו לו את הכבוד שלדעתו ראוי לו, הוא ידרוש אותו בתוקף או סתם יקנה את הכבוד בממונו. ונהפוכו.

מה רע בחתונה צעירה?

לפני שבוע הייתי בחתונה של הבת של אחת מחברותיי הטובות. ההורים בעלי תשובה, והכלה בת של בעלי תשובה. ההורים שינו את חינוכם, אמונתם ומלבושם כדי ללכת בדרך השם. עשו ונהפוכו בניגוד לכל מה שהעולם צועק שהוא הנכון. הם בחרו להיות כיעקב אבינו במעבר יבוק, להיכנס לבוץ החיים ולהפוך לגשר אנושי שיאפשר לילדים שלהם לעבור בנחת, בלא רבב. הבית שלהם ניצב מטר מהמקום שבו אני גדלתי, אבל המרחק הרוחני בין שני המקומות בלתי ניתן לכימות. הפירות של המהלך הגדול שהם עשו היו ניכרים על הפנים הטהורות של הכלה. הסתכלתי עליה ולא הפסקתי להתפעם מהקדושה שהאירה ממנה, בלי עין הרע. היא הייתה כל כך טהורה וזכה, שזה החסיר ממני פעימה ונתן לי אין סוף אמונה בדרך שבחרתי.

לצערי לא כולם רואים כך את הדברים. אני מנהלת שיחות קשות עם אנשים שטוענים שלהתחתן כל כך מוקדם זה גזל של הילדוּת, שזו התעללות לעצור את ההתפתחות, הצמיחה והכישרון של הילדים. הטענות האלה מעלות בי חיוך, ולו רק כי באופן אישי המתנה הכי מופלאה שקיבלתי מהקב"ה היא שפגשתי את בעלי בגיל 18. זה אמנם היה במועדון לילה ולא דרך שדכנית, אבל באמצע רחבת הריקודים יצאה לכבודי בת קול שהכריזה באוזניי: "מצאת את אשר חשקה נפשך". מה הייתי אמורה לענות לה? "לא, תחזרי עוד כמה שנים"?! נראה לי שהתפתחתי די יפה מגיל 18 וגם בעלי יצא לא רע, למרות שאנחנו יחד.

מה שעוד יותר מדהים אותי הוא שמי שאומרים את זה הם אותם אנשים שבלי היסוס נותנים סמארטפונים לילדים בני שש, ובאותה דקה נגמרת לאותם זאטוטים הילדוּת. אלו אותם אנשים שהילדים שלהם, בני עשר ופחות, צריכים להתמודד עם קבוצות ווטסאפ מרושעות ומלאות לשון הרע. אלו אותם אנשים ששולחים את ילדיהם לתוכניות ריאליטי, או מצלמים לבת המצווה סרטוני מזל טוב מכוכבי הרגע שלא פגשו מעולם. הם טוענים שלילדים שלהם, שלא מתחתנים בגיל צעיר, יש ילדות ארוכה, ואני טוענת שאין להם ילדות כלל.

קראתי עשרות, אם לא מאות, ראיונות עם מפורסמים, וקיימתי אינספור שיחות בנושא, ואצל כולם כשמדברים על גירושין משתמשים במילה כישלון, כמעט בלי יוצא מהכלל. אם כך, אולי המדד להצלחה הוא לא כמה כסף עשית באקזיט וכמה לייקים עשו העוקבים? אולי המדד להצלחה הוא כמה אתה מאושר בנישואין, וכמה אתה מסוגל להחזיק לאורך שנים זוגיות טובה ופורייה עם בית איתן? ויותר מכול, אולי הצלחה צריכה להימדד בשאלה כמה אתה מצליח להעביר את הערך הזה לילדיך, כך שגם הם יצליחו לדבוק איש באשתו?

כנראה שכדי שזה יהיה המדד להצלחה נצטרך לחכות שהכול יתהפך. לטובה.

מטבעות שוקולד עם פירות מיובשים

כל שנה אני מתלבטת מה להכין למשלוחי המנות, עד שמצאתי רעיון נחמד שהוא גם קל להכנה וגם אפשר להכינו כמה ימים מראש - שני קריטריונים שהם הכרחיים בעיניי. המרכיבים מספיקים להכנה של כ‑20 מטבעות ואולי אף מעט יותר, תלוי כמובן בגודל המטבעות שתכינו.

החומרים:

200 גרם שוקולד מריר (ככל שהשוקולד איכותי יותר, כך זה יהיה טעים יותר)

מבחר פירות יבשים חתוכים: משמש, מנגו מיובש, חמוציות, גוג'י ברי, צימוקים קטנים, אוכמניות יבשות וכו'

מבחר אגוזים טריים: מלך, שקדים, פיסטוק, שומשום, זרעי פשתן, פרוסות קוקוס (הכול ממש בכמויות קטנות)

אופן ההכנה:

ממיסים את השוקולד. יש כאלו שנוח להם במיקרו, רחמנא לצלן. אפשרות טובה יותר היא להמיס בתוך קערה שעומדת על סיר מים רותחים, וחסרת סבלנות שכמותי פשוט ממיסה על אש מאוד קטנה במחבת איכותי.

בעזרת כפית שופכים מעט שוקולד על נייר אפייה. זה פחות או יותר הופך לעיגול אם מזלפים מגבוה.

כשהשוקולד עדיין חם מניחים את הפירות בעדינות. זהירות, לא להטביע בשוקולד (הבנות מאוד נהנו לעשות את זה).

מניחים במקרר, וכשמתקשה סוגרים בקופסה הרמטית במקרר עד לזמן המשלוח.

לתגובות: [email protected]