הודיע כי יבחן את כשירותו של הרב לוינשטיין להכשרת צעירים לצה"ל. אביגדור ליברמן
הודיע כי יבחן את כשירותו של הרב לוינשטיין להכשרת צעירים לצה"ל. אביגדור ליברמןצילום: לשכת העיתונות המדינית

סערה פרצה השבוע סביב דברים שאמר ראש המכינה הקדם-צבאית בעלי, הרב יגאל לוינשטיין, בשיעור לתלמידי מכינת 'עוצם', בנושא גיוס בנות לתפקידי לחימה.

"עשר שנים אני פותח 'במחנה', רק תמונות של בנות וכולן צבעי הסוואה, רוקיסטיות. מישהו אמר לי אל תדאג, הן מתאמנות לקראת החתונה, להתאפר. לא יודע מי יתחתן איתה", אמר הרב בשיעור, ודבריו פורסמו בערוץ 10.

"אני לא מפחד להתחתן בצבא, כי כשאתה חם מהתנור אתה בוחר אישה חמה בדוסיות. ודאי שהיא חמה כי היא אישה, אם לא שירתה בקרק"ל, אחרת איך תהיה חמה?", הוסיף הרב וסיפר על קצין בוגר מכינה שהכיר בחורה בצבא שמתעתדת להיות מפקדת פלוגה, "אז מה אם תהיה מפקדת פלוגה? שאלה של שיגעון, זה שייך לבית משוגעים. אבל זה ילדה דתית, עזבו את החילונים. שיגעו לנו את הילדות, מגייסים לנו אותן לצבא. הן נכנסות יהודיות, הן לא יהיו יהודיות בקצה. לא במובן הגנטי, כל מערכת הערכים תשתבש, סדרי עדיפויות, בית, קריירה - ישגעו את כולן, אסור להסכים לזה".

דבריו של הרב לוינשטיין עוררו גינויים רבים במערכת הפוליטית. בין המגנים היו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן, המבקר בימים אלו בארצות הברית. ליברמן אף הוסיף: "כשאחזור לארץ מהביקור בוושינגטון נשקול מחדש את מעמדו של הרב לוינשטיין והכשירות שלו להכין צעירים לשירות בצה"ל".

לא לפגוע בחיילים הדתיים

בראשית השבוע נפגשו שורה של רבנים נציגי ראשי ישיבות ההסדר, הישיבות הגבוהות הציוניות והמכינות הקדם-צבאיות עם שרי מפלגת הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד. הרקע המיידי לפגישה היה משבר האמון החריף שנוצר בין הרבנים ובין שלטונות צה"ל, על רקע נושא פקודת השירות המשותף. לטענת הרבנים, מדובר בפקודה שהם ותלמידיהם אינם יכולים לחיות עמה, ולא יוכלו להסכים להישארותה במתכונתה הנוכחית. הרבנים זעמו גם על הפרת ההבטחה שניתנה על ידי הרמטכ"ל להקים צוות שיבחן מחדש את נוסח הפקודה, ובו ישבו נציגיהם.

מי שזימן את פגישת ראשי הישיבות עם השרים הוא הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבת אור עציון ויו"ר איגוד ישיבות ההסדר. בין הרבנים הנוספים שהשתתפו בפגישה היו ראש ישיבת בית אל הרב זלמן מלמד, ראש ישיבת שבי חברון הרב חננאל אתרוג, הרב יהושע מגנס מישיבת מרכז הרב, ראש ישיבת קרני שומרון הרב שמואל הבר, ראש ישיבת שדמות מחולה הרב שלמה רוזנפלד והרב אלי סדן ראש המכינה הקדם-צבאית בעלי.

הרבנים פרשו בפני השרים את המשמעויות החמורות של פקודת השירות המשותף, לטענתם. הנושא הראשון שעלה בדברי הרבנים הוא שינוי תפקידו של צה"ל העולה מהפקודה. בעוד עד היום תפקידו המרכזי של צה"ל היה לנצח את אויבי המדינה, כעת נוסף לכאורה לצה"ל תפקיד נוסף, חשוב לא פחות, והוא השילוב. לדברי הרבנים, מדובר בפגיעה קשה בקומתו של צה"ל ובחוסנו, פגיעה שהשלכותיה על מדינת ישראל רחבות. הנושא השני שעלה בפגישה הוא מקומם של החיילים הדתיים, תלמידי ובוגרי הישיבות והמכינות, בתוך צה"ל בעקבות הפקודה. הרבנים ציינו הן את הבעיות ההלכתיות והן את הנזק החינוכי הכבד שנגרם לחיילים הדתיים כתוצאה מהפקודה החדשה.

הרבנים הבהירו לשרים כי מבחינתם הפקודה החדשה היא חמורה מאוד, ומאבקם בה יהיה חריף, בכל מחיר. יש לציין כי דברי הרבנים לא כוונו כלפי עצם ההחלטה לגייס נשים ליחידות לוחמות, ומוקדו רק בנושא פקודת השירות המשותף ומקומם של החיילים הדתיים בתוך מערך השירות החדש.

השרים שמעו את הדברים והבטיחו לרבנים להידבר בנושא זה הן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והן עם שר הביטחון, אביגדור ליברמן. עם זאת ציינו השרים כי נושא זה איננו מצוי בתחום השפעתם המיידי.

מג"ד דתי ומתנחל לגדוד המעורב

נושא נוסף שעלה בפגישה הוא תקנה העומדת בימים אלו בשלבים האחרונים של כתיבתה במשרד הביטחון, בנושא שלילת ההכרה מישיבות. התקנה נועדה להסמיך את שר הביטחון לשלול בתנאים מסוימים מישיבות, הן ישיבות הסדר והן ישיבות גבוהות, את מעמדן. התקנה קובעת מה הסיטואציות שבהן שר הביטחון רשאי לבטל או להתלות את המעמד של ישיבה שרשאית לתת לתלמידיה דחיית גיוס. בהקשר זה קיים הבדל מסוים בין ישיבות ההסדר לישיבות הגבוהות, אולם התקנה מבקשת להסמיך את השר לפגוע גם במעמדן של הישיבות הגבוהות.

הרבנים שוחחו עם השרים על פרטי התקנה והביעו התנגדות נחרצת לניסוח שיאפשר לשר הביטחון שיקול דעת רחב מדי בנושא שלילת מעמדן של ישיבות. עם זאת הם הביעו נכונות לקבל נוסח שיכלול מספר מוגדר של עילות מצומצמות, כדוגמת ירידה במספר התלמידים או חינוך נגד המדינה. בנושא הזה סוכם בפגישה, יחד עם השרים, לחפש נוסח שיהיה מקובל על כל הצדדים, הן משרד הביטחון והן ראשי הישיבות.

בתוך כך דווח השבוע כי מפקדו של הגדוד הצה"לי המעורב הרביעי יהיה קצין דתי, תושב השומרון, סגן אלוף ניר דופט. סא"ל דופט, תושב ברוכין שבשומרון ואב לארבעה ילדים, מילא במשך כ‑15 שנה תפקידי פיקוד בחטיבת הצנחנים והקומנדו, וכעת הוא נפרד מהכומתה האדומה לטובת הירוקה.

גורם במגזר הדתי טען השבוע בשיחה עם ערוץ 7 כי ההחלטה למנות דווקא את דופט לתפקיד איננה מקרית. לדבריו, צה"ל בחר במכוון קצין חובש כיפה, תושב יו"ש, לתפקיד השנוי במחלוקת בחברה הישראלית בכלל ובציבור הדתי בפרט, כחלק מניסיון של חטיבת דובר צה"ל "לשנות עמדות" בתוך הציונות הדתית ולגרום לצעירים הדתיים להתגייס ללא חשש מבעיות צניעות במהלך שירותם הצבאי.