מה עמדת הרבנות? הרב פרץ והרב קרים
מה עמדת הרבנות? הרב פרץ והרב קריםPhoto by Diana Hananshvili/Ministery of Defense

הסערה סביב פקודת השירות המשותף וסביב הרחבת הגדודים המעורבים הלוחמים, בהם גדוד רביעי נוסף בפיקודו של מג"ד דתי אינה יורדת מסדר היום.

דברים תקיפים בנושא נאמרו לאחרונה על ידי הרב זלמן מלמד, הרב דב ליאור, הרב שלמה אבינר, הרב צבי ישראל טאו ורבנים נוספים.

כעת מתברר כי גם הרבנות הצבאית ניסחה, עוד לפני פרסום הפקודה כללים ברורים בכל הקשור להתנהלות בין גברים לנשים בצה"ל, כללים שאינם עולים בשום צורה בקנה אחד עם הפקודה החדשה.

בכל הנוגע לשירות לוחם מעורב, החוברת מגדירה באופן ברור את האיסור של חייל וחיילת לשמור יחד לבדם בעמדת שמירה או לערוך פעילות מבצעית משותפת באופן המעודד אינטימיות בין המינים, ובכך שוללת למעשה כל היתר לשרת בגדוד מעורב.

החוברת אף מקדישה פרק משמעותי לעיסוק בסוגייה הסוערת של שירת נשים בצבא. פקודת השירות המשותף אינה פוטרת חיילים מכל פעילות הנחשבת כפעילות מורשת או ימי זיכרון בצה"ל גם אם יש שם שירת נשים. בפעילויות אחרות תהיה ההחלטה על סמך שיקול דעתו של המפקד.

המסמך עוסק גם בהדרכת חיילות, רופאות או חובשות כיצד להגן על עצמן ומהן גבולות המותר והאסור בדיני ייחוד, מגע, שירות מעורב ושירות קרבי. חשוב לציין כי לאחרונה דווח על ריבוי עולה של הטרדות מיניות בתוך צה"ל.

יצויין, כי עם פרסום פקודת השירות המשותף החדשה, ניסו גורמי תקשורת רבים לנסות ולקבל את תגובת הרבצ"ר ואת עמדתו להחלטות ולמסקנות הפקודה, אך ללא הועיל. על מנת שרב צבאי יוכל לומר את דעתו בגלוי ובלי חשש הוא נזקק לדובר צה"ל שהוא הסמכות הממונה לאפשר או לאסור ראיונות כעין אלו. למרבה הצער, צה"ל נוקט אמצעי הרחקה ואינו מאפשר זה זמן מרובה מאד לרבצ"ר להתראיין ולהביע את עמדתו ההלכתית.

כך, למרות שסערת השירות המשותף נמצאת כאן כבר זמן רב, איש עדין אינו יודע מהי עמדת הרבנות הצבאית והעומד בראשה, ולא ניתן לדעת מהן ההלכות שעל חייל או קצין המשרת במסגרת מעורבת לקיים, מה מותר ומה אסור, מה אמור לקיים חייל השומר אורח חיים דתי במצבים שונים.

בנוסף, צה"ל והרבנות הצבאית לא פרסמו את זכויות החיילים שומרי המצוות או בעלי אורח חיים דתי בכל הנוגע לשירות בכפייה בגדודים מעורבים, ואין כל הגדרה ברורה מיהו חייל דתי ומי לא, ומה מעמדם של החיילים 'המסורתיים' והחיילות שומרות המצוות.

מסיבות שאינן ברורות, חוברת 'הלכות צניעות' לא הופצה לציבור ואף לא לרבנים הצבאיים עצמם, אך ל'ערוץ 7' הגיע מסמך שהגיע לראשי ישיבות גבוהות וישיבות הסדר, בו נערכת השוואה בין הלכות ייחוד וצניעות כפי שהתבררו בבית המדרש של הרבנות הצבאית, לבין מה שנפסק בפועל בפקודת השירות המשותף.

לקריאת המסמך המלא לחץ כאן