מכתב הרב קוק נגד בג"ץ
מכתב הרב קוק נגד בג"ץצילום: יח"צ

בימים אלו מוצג מכתב מעניין בן למעלה מחמישים שנה שכתב הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל ראש ישיבת 'מרכז הרב' ומנהיגה הרוחני של הציונות הדתית אל הרב הראשי הרב אונטרמן זצ"ל ומועצת הרבנות הראשית שבו הוא תוקף בלשון חריפה את שופטי בית המשפט העליון.

בין היתר כותב הרב קוק: "דוגלי העבריינות האלה, כמה הם ביזו והשפילו את עצמם ואת מדינתנו שהם נקראים שופטים בתוכה, הלא יתבוששו האנשים האלה בהעדר דרך-ארץ ותבונה תרבותית, אנשי שערורייה".

באיגרת, הוא אף קורא לרבנים שלא להישמע לדרישת בית המשפט "ואפילו אם חיים כהן ומ. לנדא (שופטי ביהמ"ש העליון) יושיבוכם במאסר על כך".

המכתב מתאריך ו' אב תשכ"ד, מוצע למכירה בבית המכירות הפומביות "ווינרס" (Winner’s) במחיר פתיחה של 200 דולרים בלבד. הערכת שוויו, לפי מומחי בית המכירות, כפולה ממחיר זה. לא ברור באילו נסיבות נשלח המכתב.

הרב צבי יהודה הכהן קוק, בנו ותלמידו של הראי"ה קוק, ראה במדינת ישראל שלב מרכזי בגאולת האומה וטען כי מדינת ישראל היא היא המדינה שחזו הנביאים, הוא אף דימה בין תפילין לבין טנקים, בכך שהטנקים משמשים כ'מכשיר מצווה'.

הרב השתדל מחד לחזק את מושג המדינה על כל מערכותיה ככל יכולתו, ומאידך פעל לתת למדינה צביון יהודי שורשי. בציבור החרדי היו שהתנגדו לו בחריפות בשל תמיכתו בציונות ובמדינת ישראל, חלק מהם ראו בשיטתו כפירה. חרף גישתו זאת, הוא לא נמנע במכתב זה מלתקוף את הרשות השופטת המהווה חלק אינטגראלי ממדינת ישראל.

מכתב הרב קוק
מכתב הרב קוקצילום: יח"צ