הרב אלי סדן מגיב לסערה

חתן פרס ישראל הרב אלי סדן, ראש המכינה הקדם צבאית "בני דוד" ביישוב עלי, מתייחס היום (שישי) לראשונה לסערה שחוללו דבריו של הרב יגאל לוינשטיין המכהן לצדו של הרב סדן בראשות המכינה.

בפתח דבריו סיפר הרב סדן על ההחלטה להקים את המכינה הקדם צבאית לפני כ-30 שנה. "הכל היה מטרה אחת לבנות חוסן פנימי בצעירי הציבור הדתי לאומי כדי להשתלב כראוי בכל תחומי החיים במדינה מבלי לאבד את הזהות העצמית.

''בשנתיים האחרונות מתחולל תהליך בצבא שלרגע אחד ערער את האמון באפשרות הזאת. כנראה גורמים מחוץ לצבא, פמיניסטים, ליברלים, רדיקליים, הקרן לישראל חדשה, זיהו שהצבא זה המקום הנכון לעצב את פני החברה הישראלית וכתוצאה מזה התחילו תהליכים בתוך הצבא שאנחנו מרגישים על ידם מותקפים.

''מחיקת התודעה היהודית, ערבוב בנות שבמקומות שבעבר לא היו בהם, סגירה של חוקים, פקודת השילוב הראוי שהצבא ויתר עליה. המתקפה הזאת גרמה למרירות ולכעס ולתופעות שהובילו אותנו למקום שאנחנו לא צריכים להיות שם.

"הרב יגאל עצמו התראיין והתנצל שהסערת רגשות בקרבו הביאה אותו לביטויים שהוא עצמו אינו מסכים להם, וכולכם יודעים שהוא לא חינך למושגים האלה במשך כל השנים. אבל דווקא מתוך המשבר הזה אני רוצה לומר - המאבק על דמותה של מדינת ישראל צריך להתקיים בכנסת, בתקשורת, בבתי המשפט, ואנחנו מעודדים את הבוגרים שלנו להיכנס למערכות האלה כדי להיות שותפים בהשפעה על צורתה של החברה הישראלית.

''אבל המכינה לא עסוקה במלחמה נגד תופעות בחברה הישראלית. למכינה יש תפקיד אחד - לבנות את הקומה הרוחנית של הבנים ושל הבנות כדי להיות יכולים להשתלב.

''הקדוש ברוך הוא בוחן אותנו אם אנחנו ראויים לגאולה. אני מודה - זה לא קל, ההחלטות של בתי המשפט בהריסת עמונה ועפרה הן כואבות. הרבה החלטות שהצבא עושה הן כואבות, ויש הרבה תופעות בחברה הישראלית שהן ממש לא כמו שהיינו רוצים אבל זה העם שלנו, אין לנו עם אחר ואין לנו צבא אחר. זו אתחלתא דגאולה, אנחנו מאמינים בעם ישראל, מאמינים בצבא ומאמינים במדינה.

''בעיניי כל מי שמשרת בצה''ל, חיילים וחיילות, דתי או חילוני או רפורמי או משיחיסט או בעל נטייה הפוכה, זה לא משנה. אם הוא משרת שלוש שנים מחייו למען ישראל ומוכן לחרף את נפשו הוא צדיק, אנחנו איתו עובדים באהבה, אחווה שלום ורעות.

''יש שאלה אחרת - מה אנחנו עושים עם התופעות האלה. אנחנו למשל חושבים שאין ספק שנשים יכולות הרבה מאוד דברים. בתש''ח נשים נלחמו ונלחמו במסירות גדולה. במלחמת העולם השנייה טייסות רוסיות זינבו בצבא הגרמני בצורה בלתי רגילה.

"לאישה יש תפקיד מיוחד, עם העדינות שלה, האמפתיה שלה, הכישרון הגדול להקשיב, לקבל חכמת נשים, לא להילחם. לאישה יש חכמה, תבונת חיים נפלאה. לקחת אישה ולעשות תעמולה - 'את צריכה להיות לוחמת, ללמוד איך להרוג'. אני שירתתי 38 שנים בצנחנים השתתפתי בהרבה מלחמות וגם עסקתי בהריגה והייתי בשדה קרב. זה לא מקום לנשים. ודאי שאישה יכולה אבל השאלה אם זו החברה שאנחנו רוצים לבנות?

''אנחנו רוצים שנשים יבנו חיים ולא יהרגו חיים, אבל מדינת ישראל עושה הרבה דברים בלי לשאול אותנו ועדיין אנחנו שמחים בצבא ורוקדים ביום העצמאות. המאבק הלגיטימי היחיד הוא שאנחנו רוצים שהצבא יישאר כמו שבן גוריון קבע - שחייל דתי יוכל לשרת בצבא. יש יחידות שיצרו מציאות כזאת שחיל דתי ירא שמים לא יכול להיות שם והשאלה עד כמה הדבר הזה יתרחב. יש לנו דרישה צודקת ואנחנו מנהלים על זה דיון עם הצבא ואני לא יודע אם נצליח.

''אני יודע רק דבר אחד - אחרי הכל זה הצבא שיש לנו. יש הרבה אנשים דתיים ולא דתיים שהם ברוגז עם המדינה כי היא לא כמו שהם רוצים, אבל אנחנו לא עושים תנאים לריבונות של עולם, זה עם ישראל וזו ראשית צמיחת גאולתנו ואנחנו עם כולם ביחד באהבה, אחווה, שלום ורעות נמשיך להגיד את מה שאנחנו חושבים בכבוד ובידידות, אבל נזכור - התפקיד העיקרי שלנו זה לא לעסוק במלחמות על פרצופה של החברה הישראלית.

''למוסדות בני דוד יש מטרה ברורה - הם עסוקים בבניית החוסן הפנימי של הצעיר והצעירה הדתיים כדי שיגדל, יסיים את הלימודים ויוכל להשתלב בכבוד ובאהבה עם אנשים שונים ממנו ולא לאבד את זהותו העצמית.

''זה המאבק שלנו ועל זה אנחנו נלחמים. עדיין אין לנו הצלחה במאה אחוז, ברוך ה' יצרנו שינויים חשובים, יצרנו התפתחות ויש לנו עוד הרבה מה להשתפר. לפני שאנחנו נלחמים עם אחרים כדי שישנו את השקפת העולם, בואו נתעסק בבניית החוסן הפנימי שלנו.

''יש היום לא מעט צעירים דתיים שהמגע עם החברה החילונית גורם להם לאבד את זהותם והתפקיד שלנו זה לבנות אנשים שבאמת יהיו אוהבי ה', יראי אלוקים, אנשי אמת שהם חיים את כל החיים שלהם מתוך ישרות ואמיתיות. זרע קודש בה' דבקים ומעירים את העולם בתורה ובמעשים טובים בכל מלאכת עבודת הבורא.

''שנזכה לעסוק במלאכת עבודת הבורא בטהרה ובישרות פנימית, מתוך אהבת ה'. וללא ספק הקדוש ברוך יעזור לנו להצליח במשימותינו''.