קריקטורה
קריקטורהצילום מסך טוויטר

המפלגה הרפובליקנית השמרנית בצרפת התנצלה בגין קריקטורה אנטישמית שפרסמה בטוויטר נגד היריב עמנואל מקרון – שבכלל אינו יהודי – במסגרת הבחירות לנשיאות.

מועמד השמרנים, ראש הממשלה לשעבר פרנסואה פילון, אמר שהקריקטורה שצוייצה היא "בלתי נסבלת". הוא הוסיף כי הוא מבין מדוע היא גורמת לזעם, "משום שהיא מעלה בדמיון תמונות מתקופה חשוכה בתולדותינו, וכי ניצלה אידאולוגיה שתמיד נלחמתי נגדה".

"הפוליטיקה היא זירה קשוחה אבל עליה להישאר מכובדת", הוסיף פילון. "לא אסבל מצב בו מפלגתי עושה שימוש בקריקטורות המכילות נושאים מתוך תעמולה אנטישמית". הוא אמר שדרש מיו"ר מפלגתו להתנצל ולהעניש את האחראים לציוץ הקריקטורה.

הזכיר את התעמולה הנאצית

בקריקטורה – שפורסמה ביום שישי ונמחקה כעבור זמן קצר – נראה מקרון עם אף נשר, כאשר הוא חובש מגבעת וחותך סיגר בעזרת מגל אדום. הדימויים הזכירו לרבים את התעמולה הנאצית ואת ממשל וישי, במסגרתו שיתפה צרפת פעולה עם הכיבוש הנאצי.

מקרון אמנם אינו יהודי, כאמור, אבל בעבר שימש כבנקאי השקעות בבנק צרפתי הנשלט ע"י משפחת רוטשילד היהודית המפורסמת.

דובר מטעם מקרון אמר שהקריקטורה "מדאיגה באופן קיצוני".

פילון היה עד לא מזמן המועמד המועדף בבחירות לנשיאות, שאמורות להיערך ב-23 באפריל. אולם הוא הידרדר למקום השלישי לאחר שצצו האשמות לפיהן סידר משרות פיקטיביות בשירות הציבורי עבור אשתו וילדיו. על פי החשד, אלה קיבלו משכורות אך בפועל, לא עבדו כמעט בכלל.

מקרון ומועמדת הימין, מרין לה פן, מובילים כעת על פילון. רק שניים מהמועמדים יעפילו לשלב הבא בבחירות, שאמור להיערך ב-7 במאי.