צוללת
צוללתצילום: דובר צה"ל

השבוע יתקיים סיום קורס חובלים בחיל הים. השירות בלב הים בצוללות או בספינות הטילים מציב בפני הלוחמים אתגרים רבים, מעבר ליעדים המבצעיים בהם עליהם לעמוד עליהם גם ללמוד לחיות יחד בכלי הסגור על אף שהם מגיעים מכל קצוות החברה.

ערוץ 7 שוחח עם שנים מבוגרי הקורס שנמנים עם בני הציונות הדתית.

סגן בר (21) מרעננה, שלפני גיוסו לצבא היה פעיל בתנועת בני עקיבא, שיחק כדורסל במשך 10 שנים ועסק בגלישת גלים.

בתיכון הרחיב את השכלתו בפיזיקה ומחשבים ובחר לקחת חלק במכינת "שומר הים" בשביל לפתוח את עצמו לאוכלוסיות נוספות. במהלך הקורס נחשף לעולם הצוללות ושמח מאוד שלאחר עבודה קשה הצליח להשתבץ בצוללת.

סגן בר אומר לערוץ 7 כי חיל הים מכבד מאוד את האוכלוסייה הדתית, "חלמתי מאוד להיות קצין ומפקד על לוחמים ובמהלך הקורס נחשפתי לעולם הצוללות. בחיל הים מכבדים דתיים ויש כל מה שצריך כדי לקיים אורח חיים דתי. יש היום לא מעט דתיים בצוללות וכעקרון אין בעיה לקיים אורח חיים דתי בצוללת כולם מכבדים את כולם.

הצוללת היא מקום קטן וצפוף וממילא כולם צריכים להתחשב אחד בשני. אני שמח שהמשפחה והחברים דוחפים אותי ומאוד תומכים אני חושב שהעולם הדתי לא מספיק מכיר את חיל הים כי יש מין סטאטוס קוו שכולם הולכים לחי"ר אולי עכשיו יכירו את חיל הים יותר".

סגן דותן פלדמן (21) מירושלים, היה לפני הצבא חניך ומדריך בתנועת בני עקיבא, עסק רבות במוזיקה בתחום התיפוף והרחיב בתיכון בלימודי ערבית משפטים ומדעי המדינה. טרם גיוסו למד במדרשה ללימודי יהדות ובתוך הקורס הוצב על ספינת הטילים אח"י חרב.

לדבריו השרות כלוחם ומפקד על ספינת טילים דורש מיומנויות רבות, "אתה צריך בתנאים של רטיבות וקור לפקד על לוחמים צריכים להפעיל המון את הראש ללמוד ולהתמקצע. לירושלמי כמוני הקשר עם הים לא היה מובן מאליו, אבל היום יש לי ידע רב על השרות בים, יש דברים שאנחנו לא חושבים עליהם שהם מאוד משמעותיים לים כמו מזג אויר וטופוגרפיה שלא קיימת.

השרות בחיל דורש מיומנויות לחימה מיוחדות אתה צריך להיות בעמדה שלך הרבה זמן מפוקס גם בים גבוה כשגשם וגלים מכים בך ולהבין את המשימה, זה דורש המון מוכנות. מלמדים אותנו לעשות את זה ואנחנו מתרגלים לזה".

דותן מקווה שעוד ועוד דתיים יחשפו לשרות המיוחד על הים, "באמת אנחנו יחסית מעט דתיים שמסיימים, אני היחיד מהחברים שלי בחיל הים. אבל אני רוצה לומר שחיל הים עשה התקדמות גדולה בכל העניין של קבלת דתיים. יש הקפדה על כשרות בספינות, הקפדה על נהלים של זמני תפילה וצומות.

אין ספק שזה עדיין מורכב ומאתגר כי אתה צריך להיות מתוכנן יותר, לדוגמא החברים האחרים יכולים ללמוד מתוך מצגות במחשב בשבת אתה צריך לבוא מאורגן לפני שבת לחשוב קדימה. המסגרת יודעת להחיל ולהבין את הצרכים. לגבי שרות בנות היו איתי בנות בקורס למרות שאצלי בספינה אין בנות . אבל גם בקורס לא ראיתי משהו בעייתי או חריג. ואם היה אז ידענו לדבר, ואני מאמין שכל דבר אם מדברים עליו מתקבל בהבנה".