מפקדים נאצים. ארכיון
מפקדים נאצים. ארכיוןצילום: פלאש 90

פולין משוכנעת "במאה אחוז" שאזרח ארה"ב, מייקל קרקוץ', הוא פושע מלחמה נאצי מבוקש ובכוונתה לדרוש את הסגרתו.

קרקוץ', בן 98, מתגורר בעיר מיניאפוליס. התובעים בפולין טוענים שהוא הורה על רציחתם של 44 פולנים לפני כ-73 שנים, כשהיה בן 25.

לדבריהם, קרקוץ' היה קצין ב"לגיון ההגנה העצמית של אוקראינה", שפעל תחת פיקוד האס-אס. ב-23 ביולי, 1944, השתתף בשריפתם של שני כפרים – צ'לניוב וולדיסלבין – כנקמה על הריגתו של קצין אס-אס.

תחקיר האירועים שפורסם ע"י סוכנות הידיעות AP העלה שקרקוץ' היה זה שהורה על שריפת הכפרים על יושביהם. בפעולה זו נרצחו 44 איש, כולל נשים וילדים. כתב הסוכנות איתר את האיש בביתו שבמדינת מינסוטה, בשנת 2013.

משפחתו של קרקוץ' מכחישה את הטענות נגדו אבל הוא עצמו אמר לכתב AP ששאל אותו לגבי מעשיו במלחמת העולם, "איני סבור שאני יכול להסביר זאת".

קרקוץ' היגר לארה"ב ב-1949 עם שני בניו מאשתו הראשונה. הוא טען בפני רשויות ההגירה כי לא שירת בצבא, ועבד כנגר. בהמשך נישא בשנית ונולדו לו עוד ארבעה ילדים.

מזה שנים פועלות הרשויות הפולניות להוכיח לעולם כי הכתם שדבק בפולין בשל מיקומם של מחנות ההשמדה הנאציים הגדולים בשטחה, ושיתוף הפעולה של פולנים רבים עם השמדת היהודים, אינו מוצדק. הפולנים טוענים כי הם עצמם היו קורבנות של הנאצים.