הנדסה קרבית. למצולמים אין קשר לידיעה
הנדסה קרבית. למצולמים אין קשר לידיעהצילום: פלאש 90

עשרות חיילים מהנדסה קרבית יחויבו מחר (רביעי) לבקר בכנסייה במסגרת "סדרת חינוך" שצה"ל מבצע עבור החיילים.

הביקור בכנסייה נעשה בניגוד גמור לפקודת מטכ"ל, האוסרת להכניס חיילים לכנסייה ללא צורך מבצעי, "מפקד לא יחייב חייל להיכנס לכנסייה אלא אם הדבר נדרש עקב או לשם פעילות מבצעית", נאמר בפקודת מטכ"ל 340301.

סדרת החינוך שבה משתתפים החיילים נקראת "פסיפס אנושי", ובמהלכה יבקרו במצפה בניה על שם רס''ן בניה ריין ז''ל שנפל במלחמת לבנון השנייה, יסיירו בעכו בעקבות האסלאם, ייפגשו עם שייח' דרוזי וכאמור יבקרו בכנסייה בצפון הארץ.

מטרות הסדנה, כפי שמופיעות במסמך רשמי של חיל החינוך, הן "חיזוק תחושת השייכות והמחויבות של החייל לחברה הישראלית, למדינת ישראל ולצה''ל, תוך בחינת עולם ערכיו וביטויים בחיי היומיום, באמצעות החשיפה והסיור הרגלי באזור הצפון.

"הגליל ובקעת כנרות מזמנים מפגש עם תרבויות, דתות ועדות שונות אשר יוצרות ומרכיבות יחד את החברה הישראלית. במהלך סדרת החינוך נחשף לפסיפס האנושי בחברה וננסה להבין כיצד הוא בא לידי ביטוי בצה''ל", נכתב במסמך שהגיע לידי ערוץ 7.

עמותת צו 1 מסרה בתגובה "המציאות בה חיילים (ובתוכם דתיים ושומרי מסורת רבים) עוברים סדנאות "חינוך מחדש" הכוללות ביקור בכנסיות היא קו אדום. סיור צה"לי לכנסיות מלמד שיש מי ששכח מה ייעודו של הצבא במדינה דמוקרטית ומה ייחודו של הצבא במדינה יהודית.

״שמחנו לראות שהרבנות הצבאית נרתמה לסייע לחיילים שומרי מסורת שסרבו להיכנס לתוך הכנסייה.
הגיע הזמן שהצבא יחתור לניצחון ולהכרעה צבאית ולא לחינוך לרב תרבותיות״, הוסיפו בעמותה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה "בניגוד לנטען בכתבה, על פי מדיניות קצין חינוך ראשי חיילים אינם מחויבים להיכנס לכנסיות באם הדבר נוגד את אמונתם. הדבר הובהר להם על ידי מפקדיהם. כחלק מסדרת חינוך שמועברת על ידי יחידת ההסברה של צה"ל 'תצפית', משתתפים השבוע חיילים מהנדסה קרבית בסיור בנושא תרבויות. סדרת החינוך מאפשרת ביקור בכנסייה למטרת למידה".