הנזק שנגרם לאתר העתיק
הנזק שנגרם לאתר העתיקצילום: היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות

אתמול בצהריים, במהלך נסיעה ברכבו הפרטי, הבחין מתנדב משמר הגבול של משטרת ישראל שלא היה בתפקיד, במחפרון אשר עבד בשטחים הסמוכים למחלף גולני.

המתנדב שבקיא באזור ידע שמדובר באתר הארכיאולוגי חורבת משכנה אשר היה כפר יהודי בתקופה הרומית. היישוב 'משכנא' מוזכר בתלמוד הירושלמי ככפר יהודי שנמצא בחצי הדרך בין ציפורי לטבריה.

מכיוון שהדבר העלה את חשדו הוא הזעיק למקום את מפקחי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות יחד עם שוטרים ומתנדבים של מג"ב. אלה, נערכו בתצפיות, מארבים וחסימות באזור בניסיון לתפוס את החשודים.

עם גמר ההיערכות המבצעית, ביצעו הכוחות כניסה לשטח תוך תיעוד הממצאים ופעילות החשודים. במקום נעצרו 5 חשודים תושבי טורעאן (3 בגירים ו-2 קטינים) שהועברו להמשך חקירה של רשות העתיקות. כמו כן המחפרון הוחרם.

מעצרם של 3 מהחשודים הוארך עד מחר בהחלטת שופט בית המשפט השלום בטבריה.

מהמשטרה נמסר כי עירנותו של מתנדב שלא היה בתפקיד הביאה לתפיסת החשודים ולמניעת שוד העתיקות. במקום נגרם נזק רב כתוצאה מעבודת המחפרון. המשטרה תפעל בנחישות כנגד כל מי שיפגע באוצרות הטבע והמורשת של ישראל.

ניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות באזור הצפון, אמר כי "בחודשים האחרונים נתפסו מספר חוליות אשר ניסו לשדוד עתיקות מחרבת משכנה, ככל הנראה בעקבות שמועה פיקטיבית על אוצר, שאין לה שום ביסוס. בחודשים האחרונים נתפסו באתר 14 חשודים בשוד עתיקות. את הפעילות המבצעית אנו ממקדים סביב אותם אתרי מורשת שאנו יודעים שחשופים לגניבות ולהשחתה. נמשיך להשקיע מאמצים בשמירה על אתרי ההיסטוריה והמורשת בארץ".

הרס רב באתר עתיקות בצפון