ח"כ שולי מועלם רפאלי

במשכן הכנסת הושקה היום (שני) השדולה לחיזוק הקשר היהודי להר הבית בראשות ח"כ יהודה גליק (הליכוד) ויו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם-רפאלי.

במהלך הכינוס הציג הארכיאולוג אסף אברהם, לשעבר מנהל הגן הלאומי סובב חומות ירושלים, ממצאים המעידים כי מבנה כיפת הסלע נבנה בהשראת בית המקדש היהודי.

באירוע שנערך בהשתתפות כלל הארגונים העוסקים בחיזוק הקשר היהודי להר הבית, עלו שורת עקרונות לחיזוק הקשר היהודי להר - הרחבת שעות הכניסה ופתיחת ההר בשבתות וכן שינוי התנהלות המשטרה המגבילה את תנועת היהודים בהר ואפשרות לקיים תפילת יהודים במקום.

בנוסף הסכימו חברי השדולה על הצורך לפעול במערכת החינוך ולשנות את התפיסה לפיה הכותל המערבי הוא המקום המקודש ביותר לעם היהודי.

השר אורי אריאל

שר החקלאות אריאל אמר בהשקת השדולה "אפשר לומר כאן מילה טובה על משטרת ישראל. היא לא סיפקה לראש הממשלה את האליבי שיש בעיות ביטחוניות המונעות עליית חברי כנסת להר. העובדה כי ישנן הגבלות שונות ומשונות על יהודים המבקשים לעלות, לא רק שמשפילה את העולים עצמם אלא גם את המדינה."

חבר הכנסת גליק אמר כי "הר הבית הוא האתר הקדוש ביותר לעם היהודי – זו עובדה בדיוק כשם שירושלים היא בירת העם היהודי – האם העמים יכירו בכך או לא זו בעיה שלהם. השבוע התקבלה החלטה חשובה על ידי השרים רגב ואלקין על הקמת מנהלת למורשת הר הבית. בניגוד לתחזיות לאיומים ולחששות, האדמה לא בערה.

בעבר המשטרה התבקשה להרחיק מתפרעים אל מחוץ להר והוזהרה שאם זה יבוצע, העולם יתהפך. הפורעים הורחקו, מספר היהודים העולים עלה ולא פרצה מלחמה", הדגיש גליק.

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ מועלם רפאלי אמרה כי "החיבור שלנו לארץ ישראל ולהר הבית מעוגן בממצאים ארכיאולוגים רבים. מצד הערבים ישנה התנהלות אחידה – הכחשה ויצירת נרטיב אלטרנטיבי. שיבתנו ארצה לאחר אלפיים שנות גלות מקובעת אצלם כנרטיב של קולוניאליזם. מבחינתם אנחנו לא קשורים לפה ודוחים את סיפורי התנ"ך שקושרים אותנו לכאן''.

"לפני כמה ימים נכתב פסק דין כנגד אישה שתקפה אותי בהר הבית, אליו עליתי מספר ימים לאחר ניסיון ההתנקשות ביהודה גליק. הפסק דין שנכתב על ידי שופט במדינת ישראל קבע במפורש שהר הבית מקודש ליהודים. אולם עדיין, בעוד שמשטרת ישראל מצהירה שאין מניעה מעליית חברי כנסת להר, חברי כנסת מנועים מלעלות להר. אני דורשת מראש הממשלה לתקן את המצב", הדגישה מועלם.

ח''כ יהודה גליק

הארכיאולוג אסף אברהם, לשעבר מנהל הגן הלאומי סובב חומות ירושלים, סיפר כי "בעולם המוסלמי המושג בית אל מקדס מוכר כיום כשם נרדף לירושלים. אולם על בסיס עדויות ארכיאולוגיות, כתבים מתקופת האסלאם הקדום ואיורים עתיקים ניתן לראות שהוא מתייחס לתרגומו בעברית – בית המקדש. מקורות קדומים מציינים שבית אל מקדס הוא בית המקדש שנבנה על ידי המלך שלמה, נמצאו גם מטבעות מהמאה השביעית עם פסוקים מהקוראן, מצד אחד ומנורה מהצד השני.

לדבריו ישנם ציורים עתיקים המוכיחים שבתקופות קדומות מוסלמים התפללו לעבר אבן השתייה ולא למכה, ''וכן התבצעו שם טקסים משותפים ליהודים ומוסלמים בהשראת בית המקדש: הקטרת קטורת, הדלקת נרות ועוד".

תום ניסני מתנועת 'סטודנטים למען הר הבית' אמר כי "המקום הזה מתנהל כמו אקס טריטוריה של המדינה וזו מציאות בלתי מתקבלת על הדעת. למשטרה יש תפקידים והם צריכים לפעול בתחום אחריותם ולא לחרוג. התפקיד שלהם הוא לא לעקוב אחרי יהודים כדי לוודא שהם לא מתפללים. מעבר לזה ישנה מגמה בציבור הכללי שיש לשנותה והיא ההתייחסות אל הכותל המערבי כאל מקום הקודש האלטרנטיבי".

עו"ד איציק בם מהפורום המשפטי למען ארץ ישראל אמר כי "לפי חוק המקומות הקדושים עונשו של אדם המונע מאדם אחר לגשת למקומות קדושים הוא עד חמש שנות מאסר. אך האבסורד כאן הוא שדווקא המשטרה היא שעושה זאת. יהודים נעצרים בחשד שמא התפללו בהר, אולם לבית משפט אין מה לעשות נגדם. צריך לאפשר תפילת יהודים על ההר מלכתחילה".

הרב מנחם מקובר בהדגיש בדבריו: "לא צריך להתבלבל ולפחד – צריך להיערך ולדבר בריש גלי על הקמת בית המקדש. גם בקמעה קמעה יש שלבים – ואנחנו צריכים להתחיל בדירה למזבח תחילה – מה עם חופש הפולחן שלנו? אין אנו זכאים להקים מזבח ולזבוח קורבנות? זה היעד – בפסגת הר הבית יש מקדש".