טביב. מכה קשה
טביב. מכה קשהצילום: פלאש 90

רגע לפני תחילת הפלייאוף העליון ומשחקה הגורלי מול מכבי פתח תקווה, במטרה לתפוס את המקום השלישי המוביל בסיום העונה למפעל אירופי, קיבלה הערב (רביעי) בית"ר ירושלים מכה קשה במיוחד על ידי בית הדין של ההתאחדות לכדורגל.

ממאזנם של הירושלמים הופחתו שתי נקודות יקרות זאת בשל קריאות גזעניות שהשמיעו אוהדיהם לכאורה במשחק הגביע מול עירוני קריית שמונה בחוץ לפני כשבועיים.

נגד הירושלמים כבר עמד עונש על תנאי בגין עבירה של קריאות גזעניות, עונש ממנו הצליחו להתחמק בבירה לא פעם, אך הערב זה כבר היה בלתי נמנע. בנוסף נקנסו הירושלמים בסכום של 50 אלף שקלים על הקריאות הגזעניות ועל השלכת אמצעים פירוטכניים.

מדובר במכה קשה עבור הירושלמים שיורדים בעקבות הפחתת שתי הנקודות למקום החמישי בליגה כשבמאזנם 38 נקודות, בדיוק כמו למכבי חיפה, ונקודה אחת פחות מהיריבה המושבעת בני סכנין. על אף השינוי במיקום בטבלת ליגת העל בכדורגל, במנהלת הליגות הוציאו הודעה רשמית בנושא סדר המשחקים בפלייאוף כשאמרו כי אין שינוי בלוח המשחקים.

בעלי בית"ר ירושלים, אלי טביב שנכח בדיון שהתקיים בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל, הציג הוכחות במאמציו להילחם בקריאות הגזעניות, כמו גם תמיכה מפתיעה מכיוונו של תובע ההתאחדות, עו"ד ניר רשף שגם היא לא עזרה לו.

דיין בית הדין עו"ד נועם ליובין כתב בגזר הדין כי "אירוע בו 100 אוהדים קוראים קריאות גזעניות אינו יכול להיות אירוע מינורי", וציין כי אם אירוע כזה היה קורה כנגד שחקן נבחרת ישראל היה זה מקבל במה נרחבת, "אירוע גזענות הוא אירוע גזענות לכל דבר ועניין ועל כל המשתמע מחומרתו, אפילו אם מדובר באוהד אחד".

הדיין ליובין תקף בחריפות את טביב והמועדון הירושלמי כשכתב כי "למרות שנטען על ידי בית"ר שפיזרו אנשי אבטחה מטעמם לא נתפס ולו פורע חוק אחד מתוך 100 שהיו בדבוקה אחת ולא מפוזרים באיצטדיון רחב ידיים. שלל הטענות שנשמעו כאילו מדובר במשחק חוץ וכי התאום במשחקים אלו קשה, אינו מקובל עלי. מזה זמן רב פועלות קבוצות הליגה המיועדות לפורענות בהצלחות יפות יש לומר הן במשחקי הבית והן במשחקי החוץ".

עוד נכתב כי "על הנאשמת (בית"ר ירושלים, נ"ו) חלה החובה לבצע צעדים מעשיים באמצעות כל גורמיה כגון חברת האבטחה המועסקת על ידה על מנת למגר תופעות מאין אלו. אולם זה ככל הנראה לא נעשה ולמעשה עומדים אנו בסופו של אירוע על אפס צעדים באירוע חמור".

"אני עושה מה שאף בעלים אחר לא עשה או עושה במלחמה בגזענות", אמר טביב במהלך הדיון. "בגלל זה אנשים מגיעים לביתי ומוחים. בזכות הפעולות שלנו נקבע חוק שלושת השלבים. ביקשנו ששירים עם נופך גזעני יוכנסו לענישה ואנחנו נמשיך לפעול בכל דרך. מבחינתי, הייתי סוגר את היציע המזרחי או כל יציע שיהיו ממנו קריאות, אבל אני לא יכול לעשות את זה כי יש לקבוצה מנויים".

עם זאת אמר טביב בבית הדין כי "בשנה הבאה לא יימכרו מנויים ליציע המזרחי ואוכל לסגור אותו. אלך עד הסוף עד שאמגר את הקריאות האלה ואני מצפה מבית הדין שייתן לנו יד בנושא, הוא צריך להתחשב בפעולות שאנחנו מבצעים ובמלחמה שלנו נגד הגזענות. ישנן עוד פעולות שנבצע בזמן הקרוב, לא נשב בשקט עד שהשירים האלה לא יישמעו יותר", אמר הבעלים הירושלמי. בבית הדין לא התחשבו ופגעו קשות בסיכויי הירושלמים לסיים את העונה בליגת העל במקום שמוביל לאירופה.