מצדיעים ומוקירים
מצדיעים ומוקיריםצילום: יח"צ

במרכז מורשת בגין בירושלים נערך (רביעי) ערב הוקרה לעשייה החינוכית של בית ספר "ראשית" בגוש עציון המשלב ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת חינוך רגילה.

בית ספר ממ"ד ניסויי "ראשית" הוא מוסד ייחודי שפיתח מודל לשילוב חדשני של ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת חינוך רגילה. בבית הספר לומדים 560 תלמידים, כאשר לכ-90 מהם ישנם צרכים מיוחדים כתוצאה מלקויות שונות, דוגמת תסמונת דאון, שיתוק מוחין, אוטיזם, פיגור ועוד.

הערב נפתח בתערוכת עבודות של ילדי בית הספר שנעשו במרכזי העבודה - סיתות באבן ונגרות. לאחר מכן הוצג המופע "אומנה, אמונה ואומנות" שבו משפחת ברלין- משה (מוסא), דינה ובתם אודהליה-מורה בבית הספר, פתחו צוהר לסיפורם האישי, על ההחלטה לקחת לאומנה ילדים עם צרכים מיוחדים ועל ההתמודדות עם גידולם.

בנוסף, במהלך הערב חולקה טעימה מתוקה מעבודת תלמידים ב"בית השוקולד"- בית קפה שהילדים מפעילים בעצמם.

מנחת הערב העיתונאית שרה ב"ק שילדיה לומדים בעצמם בבית הספר, סיפרה כי "לפני למעלה מ-16 שנים התקבצה חבורת הורים, ששאלה מהי הדרך למציאות יומיומית בשירות הכלל. הם ביקשו להשפיע ולשנות משהו בעולם, ליצור מציאות טובה יותר עבור ילדיהם, עבורם ובכלל-עולם טוב יותר לכולם.

''יחד, הם ישבו ורקמו חלום על בית ספר אחר שבמרכזו ערכים חברתיים, בית ספר המבקש להעמיד אנשים לומדים מתוך שמחה ויצירה וחדוות הגילוי, בית ספר שמצמיח אנשים לראות אל מעבר לעצמם, בית ספר שלא משאיר את האחר מחוץ לכתליו, ומשלב את הילדים בעלי הצרכים המיוחדים. בית ספר שיש בו מקום לכולם, כמו במשפחה", הדגישה

מנהלת בית ספר יפעת יגל סיפרה, "זכיתי להגיע ל'ראשית' לפני תשע שנים ולהוביל מאז בית ספר אשר נבנה על הרעיון של קבלת השונה. בית ספר המאמין שכל תלמיד ותלמידה הם עתירי יכולות וברוכי כישרונות ושיש מגוון רב של סרגלי מדידה בהם אפשר למדוד הצלחות. במציאות בה ההישגיות לוחצת וההצלחה נבחנת במדדים קוגנטיביים בעיקר, מוצאים עצמם ילדים עם מוגבלויות שונות, או ילדים נורמטיביים מאותגרי למידה-בשולי החברה.

''בניגוד גמור לכך, ב'ראשית' רואים את הילד, מצפים מכל אחד ואחת למצוא מאפיינים ייחודיים וכישרונות ולהתקדם, ומצמיחים את באי בית הספר להיות גמישים, יצירתיים, מעורבים בחברה, אכפתיים ורגישים לאחר''.

יו"ר עמותת 'ראשית' חננאל נויברגר הודה כי הוא ''שמח להיות חלק ממשפחת 'ראשית' והורה לארבעה ילדים בבית הספר. העמותה הוקמה על מנת לתמוך ולאפשר לבית הספר להגשים את החזון, לאפשר לבית הספר להעניק לכל ילד וילד את הצרכים שלו. אסיים במילותיו של יאנוש קורצ'ק: 'הדואג לימים זורע חיטים, הדואג לשנים נוטע עצים, הדואג לדורות מחנך אנשים'".