אין נושא שלא היה ידוע לשרים. ראש המוסד יוסי כהן
אין נושא שלא היה ידוע לשרים. ראש המוסד יוסי כהןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) קיימה הבוקר (ראשון) דיון ראשון בנושא דו"ח מבקר המדינה על מבצע "צוק איתן" בנוגע לתהליך קבלת ההחלטות בקבינט לפני המבצע ובתחילתו.

בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר: "זה דו"ח שהמדינה חיכתה לו שנתיים וחצי אשר מחזיר אותנו לתקופה לא פשוטה. נערוך שלושה דיונים – היום נתמקד במל"ל, בדיון השני נתמקד בצבא עם הרמטכ"ל ובשלישי נארח את ראש הממשלה. נרצה לראות גם מה קרה במבצע וגם מה תוקן. אין כוונתנו להלקות. הביקורת היא חשובה לא ככלי ניגוח אלא ככלי ניהולי לשיפור".

תת אלוף (במיל.) יוסף ביינהורן, מנהל ביקורת מערכת הביטחון במשרד מבקר המדינה, ציין בפתח הדיון "בדקנו את תהליך קבלת ההחלטות ואת המידע שעמד לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות , ולא את טיב ההחלטות עצמן. לא אנחנו קבענו את חומרת איום המנהרות אלא מערכת הביטחון. בולט במיוחד היעדר דיון בקבינט על המצב ההומניטרי ברצועת עזה. בדקנו אם הדרג המדיני קבע יעדים לדרג הצבאי בתקופה שלפני המבצע. בדקנו אם בהחלטה לצאת למבצע היו לשרים מידע מספיק כדי להורות לצה"ל להשיג את מטרותיו".

חובב שפירא, מנהל בכיר במשרד מבקר המדינה, סיפר לח"כים "לא היה שיתוף פעולה מספק של כל הגופים הרלוונטיים עם המל"ל. לשרים היה חסר חומר רקע לקראת דיוני הקבינט בטענה שהחומרים הללו מסווגים. המל"ל לא תמיד סיפק לקבינט חלופות ולא מיקד אותו לדון בנושאים מסוימים כמו המצב ההומניטרי ברצועת עזה".

אבי יעקבי, אביו של גילעד יעקבי ז"ל שנפל במבצע צוק איתן: "התמונה העולה מהדו"ח מאד חמורה. הבן שלי שירת בפלס"ר גולני ומעולם לא אומן לתרחיש של מנהרות".

ראש המוסד יוסי כהן, מי שעמד בראש המל"ל במהלך המבצע, השיב לביקורת, "כראש המל"ל עשיתי כמיטב יכולתי, אך ודאי שגם טעיתי. אני לא בפוזיציה לתקוף את הדו"ח או ציטוטים ממנו כי גם כיום כראש המוסד אני מבוקר ורואה את חשיבות העניין. אני מישיר מבט למשפחות השכולות ואומר שכל לקח יילמד כדי להשתפר לקראת המערכה הבאה. המל"ל כל העת משתפר ומתעצם אך ודאי שצריך לבדוק איפה פעלנו בצורה פחות טובה ומה צריך עוד לשפר ואלו לקחים צריך להפיק".

לדבריו, "צריך להסתכל על עבודת המל"ל באופן רחב יותר מאשר נקודתית על ההתנהלות צוק איתן – למשל במבצע שובו אחים, בזירה המדינית בסוגיית שיתוק נתב"ג במהלך המבצע. ממליץ לכולם ללמוד את עבודת המל"ל עוד מתחילת 2014 ועד לשוך הקרבות. לחברי הקבינט היה המון מידע גם בחודשים שלפני צוק איתן. הקבינט קיבל המון סקירות מכל הגורמים הרלוונטיים. היו עשרות דיוני קבינט במהלך צוק איתן כולל לפעמים פעמיים ביום. קשה לי לקבל את הקביעה שחברי הקבינט לא ידעו, לא הבינו או שלא היה בפניהם כל המידע. כל חבר קבינט יכול בכל רגע נתון לבקש מידע ואין נושא שכלל לא היה ידוע לשרים. יש אסטרטגיה ישראלית לרצועת עזה. יש אובססיה בנושא הדיון בחלופות. אחרי שמחליטים ללכת לכיוון מסוים אז כבר נגמר עניין החלופות ולפעמים בכלל אין חלופות, אלא אם נוצרה תפנית אסטרטגית בהערכת המצב".

בסיום הדיון אמרה יו"ר הוועדה ח"כ אלהרר: "שמעתי מראש המל"ל לשעבר תשובות שהן מנוגדות למה שנקבע בדו"ח. אני מפצירה במבוקרים לקרוא את הדו"ח לקראת הדיונים הבאים, ונפנה שאלות גם לראש המל"ל בפועל יעקב נגל כשיגיע לדיון עם ראש הממשלה. אני קוראת למנות ראש מל"ל קבוע ולאמץ את המלצות ועדת עמידרור או לפחות לקיים דיון בהמלצות הללו".