רמי לוי
רמי לויצילום: יח"צ

במהלך פברואר 2017 הובילה יחידת המחקר בחברת "Tack אסטרטגיות צמיחה", מחקר ראשון מסוגו לאיתור החברות האהובות והמוערכות בישראל.

בסקר שערכה החברה הוצגו שאלות נעזרות ובלתי נעזרות למדגם מייצג של כלל הציבור דובר העברית בישראל. המרואיינים התבקשו לציין ולדרג עשרות חברות שונות במשק מתחום הקמעונאות, ביטוח, חברות סלולר, כבלים, טואלטיקה ועוד.

המרואיינים נשאלו ארבע שאלות- עד כמה החברה אהובה עליך כצרכן; עד כמה אכפת לדעתך לאותה חברה מלקוחותיה; עד כמה אתה מעריך את החברה, ועד כמה משתלם להיות לקוח של אותה חברה?

המרואיינים התבקשו לציין ולדרג כל חברה בפני עצמה, כשחברות שעושות Magic ביחסיהן עם לקוחותיהן הוגדרו כחברות הפונות "ללב הצרכן", וחברות שפועלות בחכמה עסקית הוגדרו כחברות שעושות Logic" " מול לקוחותיהן- אלו חברות שפונות לשכל של הצרכן ולקוחותיהן מרגישים ששווה ליהנות ממוצריהן.

"רמי לוי שיווק השקמה" דורג במקום הראשון בכלל הפרמטרים והוא המנצח הגדול של מדידת החוסן התדמיתי הראשון של TACK, כאשר בפרמטר "המשתלם להיות לקוח ברמי לוי", הוא זכה ל-38.1%.

סופר-פארם שמוצבת במקום השני ברשימה שומרת אף היא על מעמד מכובד של חברה המציעה חווית וקנייה חיובית ומוערכת, ומבין כל שאר החברות בולטת תנובה כחברה הוותיקה ביותר שמשמרת מובילות ונתפשת גם היא כחברה אהובה ומוערכת שמקיימת קשר טוב עם הצרכנים. קוקה קולה ושטראוס צוינו גבוה אף הן- כך שתעשיית המזון הישראלית זוכה לחיבור ציבורי גבוה יותר משאר הענפים.

מכבי ושירותי בריאות כללית זוכות ליחס מוערך כשמכבי מצליחה להוביל מעט ברגש החיובי כלפיה. מבין חברות התקשורת בולטת yes ומבין הבנקים בולט בנק הפועלים לפני מזרחי והרבה לפני לאומי. מבין כרטיסי האשראי דורג לאומי קארד גבוה יותר מכאל וישראכרט משתרכת מאחור. חברת פוקס לביגוד דורגה גבוה יותר מקסטרו בעולם האופנה, ובין בתי הקפה רולדין דורגה כרשת המובילה ולאחריה דורגו "ארומה" ו"קפה קפה", לנדוור דורגה אחרונה בתחום. חברות הביטוח דורגו נמוך בכל הפרמטרים ובכך גם פלאפון, פרטנר סלקום, בנק דיסקונט טמפו וחוגלה קימברלי.

רמי לוי, בעלי "שיווק השקמה רמי לוי" שהגיע כאמור למקום הראשון בכלל הפרמטרים מברך על הממצאים ואומר לערוץ 7 כי "כשאדם לכל אורך השנים מתקדם באסטרטגיה עקבית מבלי לזגזג אז הצרכן נותן אמון. אם החברה מבטיחה וגם עומדת בהתחייבות לכך שהצרכן יקבל את השירות והמחיר הטובים ביותר, אז הקשר הרגשי לצד השכלי של הצרכן אל מול הרשת יתחזקו ויתקבעו אצלו בתודעה.

בסופו של דבר כשהצרכן בא אליך ויוצא פעם אחר פעם עם סל קניות זול יותר ב-30% ביחס לשאר הרשתות, ולזה אתה מוסיף שירותיות ומקצועיות הוא יצביע ברגליים פעם אחר פעם ויחזור אליך. אנשים אומרים לי 'רמי, תודה שעזרת לנו לגמור את החודש', וכשאתה נותן אתה מקבל בחזרה."

רמי לוי בסיור
רמי לוי בסיוריח"צ

השאלה שנשאלת פעמים רבות היא כיצד הגיוני שלאורך השנים אתה ממשיך לשמור על רמות מחירים נמוכות ביחס למתחרים, וזאת למרות העלייה העקבית בתקורות?

"מדי יום אנשים חוזרים ושואלים אותי את השאלה הזו ויש לכך תשובה חדה וברורה- לאורך כל השנים אני מצוי במאבק מתמיד מול הספקים כדי שיורידו את המחירים, וברגע שאני מצליח להוריד מול הספק את עלות המוצר אני לא מעביר את הרווח אליי, אלא ישר מגלגל אותו לצרכן, ולכן לאורך כל הדרך תמיד ידעתי לשמור על רמת מחירים נמוכה. אם תסתכל לדוגמה בשנה האחרונה, הרי שכל רשתות הקמעונאות ללא יוצא מן הכלל העלו מחירים, אבל אנחנו הורדנו מחירים ואנשים לא הצליחו להבין אך זה הגיוני. אז שוב, יש היגיון מאוד ברור-מאבקים יומיומיים מול הספקים והתעקשות לשמור על הצרכן ולא להסכים בשום אופן לעליית מחירים".

רמי לוי עבר בשנה האחרונה מסע הכפשות לא פשוט, כאשר באמצעי התקשורת פורסמו לא פעם תלונות שונות מצד עובדים, או לחילופין תלונות לכאורה מצד חקלאים לגבי התנהלותו האגרסיבית במשא ומתן העסקי מולם. "כואב לי מאוד שמסלפים את האמת בצורה כל כך קשה. אם תכנס באופן עצמאי לכל אחד מסניפי הרשת אתה תראה לבד את כמויות האהבה והחיבור שיש לי עם כל אחד מהעובדים שהם הדבר החשוב ביותר בחברה ומשמשים למעשה כחלון הראווה שלנו מול הלקוחות. בנוסף, אני יכול לומר לך שיש לי קשרים מדהימים עם חבריי החקלאיים ולמרות זאת פתאום אתה נתקל בפרסום שלילי שאין לו שום אחיזה במציאות וזה כואב כי אתה יודע שזה שקר והכפישו את שמך ללא הצדקה."

אז בכל זאת מהיכן זה מגיע?

"לצערי, העובדה שאני שובר את מחירי השוק גורמת למתחרים לנקוט בכל אמצעי אפשרי כדי לנסות ולפגוע בי- אם על ידי יחצ"ן שנתפס על חם בניסיון לפגוע בשמי ונחשף בעיתונות, אם דרך תביעות סרק של עורכי דין ועוד שיטות שונות ומשונות. אבל אני אומר לך חד משמעית שדבר לא יעצור אותי- בסוף וזה מה שחשוב העובדים היקרים שלי יודעים בדיוק מי אני ואף אחד לא יפגע במרקם המשפחתי ובחיבור הנדיר שיש לנו ברשת.

גם הצרכנים הולכים איתי מעל 35 שנים כברת דרך ארוכה ויודעים שתמיד הם יכולים להגיע בעיניים עצומות ולזכות למחירים הטובים ביותר מבלי לבזבז זמן יקר על סקרי שוק. אני מרצה המון באוניברסיטאות ומכללות ומדגיש בפניהם מה הנוסחה להצלחה - שאתה מטיב מהרגע הראשון עם היצרן אתה יוצר רמות גבוהות של ביקוש, דבר שמאפשר לך למכור הרבה ובזול- אמנם העובדה שאתה מוכר בזול ומצליח תגרום למתחרים שלך לנסות להילחם בך בכל דרך, אבל כוחות השוק חזקים מהכל ואם תעשה הכל כדי לדאוג ללקוחות שלך, הם ימשיכו לסמוך עליך ולהעדיף אותך על פני אחרים."

שאלה אחרונה, למרות שהיום אתה כבר סוג של טייקון איך אתה מצליח לשמור על תדמית עממית?

"מאותה סיבה שפרוסה עם קוטג' עושה אותי יותר מאושר מכל דבר אחר", הוא צוחק. "החיים קצרים מאוד והחוכמה היא לזכור תמיד מאיפה הגעת ומאיפה התחלת. מי שבא מלמטה תמיד ישרת אנשים עם הרגש, ומי שידע מה זה מחסור בחיים שלו תמיד ישמור על פרופורציות ויידע להסתכל על כל בן אדם בגובה העיניים".