חוש ריח מפותח במיוחד
חוש ריח מפותח במיוחדצילום: שאטרסטוק

בוקר אחד קיבלתי הודעת טקסט ממישהי, נקרא לה מאיה, שהציגה את עצמה ככבדת שמיעה ורצתה להתייעץ בעניין מסוים שהצריך פגישה.

לא ידעתי למה לצפות. מאיה הייתה בשבילי דף חלק, שאין לי דרך לדעת עליו דבר. הרי כשמשוחחים עם כל אדם שהמילה המדוברת והנשמעת היא שמקשרת ומחברת בינינו, הכול זורם אחרת.

הבנתי ממנה שהיא קוראת שפתיים. לא ידעתי באיזו רמה לקות השמיעה שלה, ומטבע הדברים תהיתי איך אתקשר איתה.

פתאום נתתי את דעתי לדברים הטריוויאליים שמאפשרים לנו ללמוד כל כך הרבה על האדם: צליל הקול, הטונציה, הסגנון ושפת הדיבור. אם האדם רגוע או לחוץ, מחושב או יורה צרורות – מהשקט שבין המילים אפשר לדעת עליו הרבה, אפילו בלי לראות אותו.

התחלה אחרת

מאיה התגלתה כאישה מקסימה, מלאת שמחת חיים, סקרנית ופתוחה, אימא לארבעה ילדים שמתמודדת עם אתגרי החיים באומץ מעורר הערכה. פרט לכך שהיא סובלת מלקות שמיעה קשה ביותר, היא גם עיוורת בעין אחת, וכל זה נגרם ממחלת האדמת שפקדה את אמה כשהרתה אותה.

בארץ החיסון נגד אדמת ניתן בשנתו הראשונה של התינוק ובכיתה א'. לנשים שלא חוסנו בעבר מכל סיבה שהיא והן בגיל הפוריות, מומלץ להתחסן לפני כניסתן להיריון בשתי מנות חיסון במרווח זמן של חודש ביניהן. גם לנשים שחוסנו בעבר מומלץ לבצע בדיקת דם פשוטה לזיהוי נוגדנים לאדמת.

מתברר שאצל קרוב לעשרה אחוזים מהנשים יש רמת נוגדנים נמוכה, והן נצרכות לקבל חיסון נוסף. לי ידוע שבצרפת לא מאשרים נישואין בלי קבלת החיסון הזה, כדי למנוע את הסיכון למומים קשים בראייה ובשמיעה אצל העובר.

פגישה מיוחדת

בעקבות הפגישה עם מאיה, הוזמנתי למפגש נשים לקויות שמיעה. יותר ממה שתרמתי להן, יצאתי אני נשכרת. עולמי הועשר באופן משמעותי, ואם היה בי חשש קל ממפגש עם עולם בלתי ידוע, גיליתי שנהפוך הוא.

התאהבתי בהן. נפעמתי כששמעתי על דרכי ההתמודדות שלהן בתוך עולם הדממה שהן חיות בו. מרביתן נשים נשואות, אימהות שמנהלות חיי משפחה, ואני מודה להן על ההזדמנות שניתנה לי להציץ לתוך עולמן. השיחה איתן התבצעה עם מתורגמנית לשפת הסימנים, ובנוסף לכך הייתה תמלילנית שהקלידה את כל הנאמר והקרינה אותו על גבי מסך גדול.

שאלות רבות התרוצצו לי בראש, והמענה שקיבלתי הפתיע וריגש כאחד. כששאלתי למשל איך הן מסתדרות כשהתינוק בוכה בלילה, ענתה לי גליה שהיא מצמידה את מיטת התינוק למיטתה, והוויברציות של המיטה הנעה עם בכיו של התינוק מעירות אותה.

אחרת סיפרה שלכל ילד שנולד יש ריח שונה, וכשמגיע אליה אחד הילדים בלילה למיטה היא מזהה אותו אוטומטית, גם בחושך. כמעט כולן הסכימו שיתר החושים, ובייחוד חוש הריח, מפותחים מאוד אצלן.

תרסיס ריחני ומרענן לכל מטרה

חומרים:

100 מ"ל מים מזוקקים

5 טיפות שמן גרניום

2 טיפות שמן מנטה

2 טיפות שמן קננגה ריחנית (ילנג ילנג)

5 טיפות שמן נרולי

2 טיפות שמן ברגמוט

אופן ההכנה:

מערבבים היטב. אפשר לשנות את הרכב השמנים לפי הטעם האישי.

מרססים ברכב, בסלון ובחדרי שירות.

תרסיס לטיהור האוויר מווירוסים וחיידקים

חומרים:

50 מ"ל מים מזוקקים

5 טיפות שמן אתרי לימון

5 טיפות שמן אתרי אורן

5 טיפות שמן אתרי הדס

5 טיפות שמן אתרי עץ התה

אופן ההכנה:

מנערים היטב בבקבוק אטום עם מרסס ומרססים בחלל החדר.

* בבוקר אני נוהגת לנקות את שולחן העבודה שלי במטלית עם שלוש טיפות שמן לימון. הריח מעורר וממריץ!

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי