הדיון בכנסת, היום

לאחר דיונים רבים סביב האפשריות הקיימות למיגור תופעת שכחת ילדים ברכב, הודיע היום (ראשון) משרד האוצר כי יסובסדו עלויות היצור והפיתוח של מוצרים אשר יסייעו בפתרון שכחת הילדים ברכב.

הדברים נאמרו במהלך דיון שהתקיים בנושא בוועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת. מדובר בטכנולוגיות חדישות אשר ייטמעו במערכות הרכב עוד בשלבי פס הייצור ויתריעו על שכחת הילד בעת היציאה מן הרכב.

יו"ר הוועדה ח"כ אורי מקלב פתח את הדיון ואמר כי "אנחנו בסוף החורף לאחר קיץ קשה. 6 תינוקות שנפטרו כתוצאה משכחה ברכב. מעבר לכך יודעים שהתופעה מתרחבת וגדלה. ב-8 שנים האחרונות כ-440 ילדים נשכחו, נלכדו, ונסגרו ברכבים. 22 ילדים נפטרו בתקופה הזו. לא מדובר בהורים מזניחים, אנחנו מבקשים לראות את משרד התחבורה והמשרדים הרלוונטיים שותפים ונותנים את האפשרות ליזמים פרטיים שיקדמו זאת. אין היום אדם שלא מודע ומפחד שיקרה. מדובר בהורים שלא חשבו שיקרה להם".

במהלך הדיון נטען כי על אף ההוראה להתקין מערכות מסוג זה ברכבי הסעות ואוטובוסים, למערכות המיועדות לא קיים תן תקן, ואלו התקן הקיים מייקר ומסרבל את פיתוח המערכות - דבר אשר עיכב את פיתוח המיזמים.

משרד התחבורה התחייב בדיון להגיש רביזיה לתו התקן הקיים במכון התקנים. "הכוונה כעת היא לחייב התקן בכיסא הבטיחות ולא במערכות הרכב, דבר שייתכן ויוזיל את המערכת", נאמר בדיון. במקביל הודיע נציג משרד האוצר כי ישבו כל הגופים שיש להם עניין בתחום, ויגדירו תקן למערכות הרכב.

"אנחנו יוצאים לדרך חדשה של פיתוחים טכנולוגיים אשר ימגרו את התופעה, בעבר חבר כנסת מיהדות התורה הוביל חקיקה לחיוב חגורות בטיחות ואנו נקדם תהליך שיחייב התקן בטיחות כזה בכל רכב, אני רואה את ההורים שהיו פה, איזה מערכת ייסורים עובר הילד עד שקרה האסון. אם לא מביאים את זה, זה התנערות, מדובר בהורים נורמטיביים מין היישוב אשר דאגת ילדם לנגד ענייהם", אמר יו"ר הוועדה וקרא לזרז את ההליכים ולקיים כבר בשבועות הקרובים ישיבה של יזמים ומפתחים עם המכונים ולמצוא רעיונות איך מקדמים בתמריצים שונים יחד עם האוצר.