נדב ארגמן בכנסת
נדב ארגמן בכנסתצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ראש השב"כ, נדב ארגמן, הופיע היום (שני) בפני מליאת ועדת חוץ וביטחון, בראשות חבר הכנסת אבי דיכטר (ליכוד).

ארגמן ציין כי שנת 2016 נפתחה בהמשך מגמת הדעיכה בהסלמה הביטחונית, שהחלה באוקטובר 2015 . בינואר 2016 בוצעו 132 פיגועים, בפברואר 2016 בוצעו 82 פיגועים וזאת לעומת מאות פיגועים שבוצעו רק במהלך חודש אוקטובר 2015.

בשנת 2016 נהרגו מפיגועי טרור 16 ישראלים ואזרח זר אחד ונפצעו 149 (לעומת 20 הרוגים ו-188 פצועים ב-2015).

ראש השב"כ ייחס מגמה זו, בין השאר, למהלכי ההרתעה והסיכול שנקטה ישראל. מבחינה זו, הרף הגבוה יחסית של פיגועים משמעותיים (למרות הירידה בסך הפיגועים והפרות-הסדר) מלמד, כי בעוד שמרבית הציבור מכיר ב"מחיר ההפסד" הכרוך בפנייה לטרור ובחוסר התוחלת, "זרם" של צעירים אקטיביסטים עדיין רואה בו אמצעי לגיטימי להנעת שינוי בזירה.

"בחינה של מכלול פעילות ארגוני הטרור מלמדת על המשך עלייה ברף האיומים מיהודה ושומרון (בהשוואה לתקופה שקדמה להסלמה). זאת, באופן שמשקף את מגמת ההתערערות המתמשכת של היציבות שם", הסביר ראש השב"כ.

"יצרן" הטרור המרכזי בשטח נותר לדברי ארגמן "המפגע הבודד", אך במקביל חלה עלייה במשקלן של החוליות העצמאיות. ראש השב"כ הסביר כי הודות לפיתוח יכולות מתקדמות, השיג שב"כ קפיצת מדרגה בפעילות האיתור והסיכול מול תופעת המפגעים הבודדים. כפועל יוצא מכך נעצרו מבעוד מועד כ-400 מפגעים ומפגעות פוטנציאלים, בטרם הצליחו לממש את כוונות הפיגוע.

בנוסף, ראש השב"כ פירט אודות הסיכולים הרבים שבוצעו על ידי שב"כ ביהודה ושומרון במהלך 2016:
344 פיגועים משמעותיים, ביניהם: 184 פיגועי ירי, 16 פיגועי חטיפה, 16 פיגועי התאבדות, 86 פיגועי הקרבה (לרבות דריסה ודקירה).

ארגמן ציין כי חמאס הגביר באופן משמעותי את המאמצים לקדם פיגועים ביו"ש ובישראל. מדובר בניסיונות אינטנסיביים לבצע פיגוע הרג המוני. בפועל, מאמצים אלה לא צלחו בעיקר בשל פעילות סיכול ישראלית. ב-2016 נעצרו 1035 פעילי חמאס וסוכלו 114 חוליות חמאס מקומיות (לעומת 70 חוליות ב-2015).

לדבריו, הרשות הפלסטינית כיום בעמדת המתנה להתבהרות מדיניות ממשל טראמפ. במישור הפוליטי – בעקבות ועידת הפת"ח השביעית, אבו מאזן חיזק מעמדו בתוך צמרת התנועה וביסס את כוחו של הזרם המרכזי התומך בו.

בנוגע לרצועת עזה אמר ראש השב"כ כי מאז מבצע "צוק איתן" נשמר שקט ביטחוני חסר תקדים, ללא הרוגים ישראלים (לראשונה מזה שלושה עשורים). קונקרטית, במהלך השנה בוצעו משטח הרצועה 44 פיגועים (זהה לנתוני 2015), רובם במתווה של ירי רקטות (23 אירועי ירי), שבוצעו רובם ע"י "המחנה הסלפי-ג'האדי".

ארגמן הסביר כי חמאס נמנעת בעת הנוכחית ממערכה נוספת בשל היעדר מוכנות אופטימאלית למערכה ונזקי "צוק איתן", אך מצויה כבר עתה במוכנות לעימות נוסף עם ישראל וממשיכה בתהליכי בניין כוח מואצים.

ראש השב"כ ציין כי מדובר בשקט מתעתע והסביר כי הגורמים המרכזיים שעלולים לערער את היציבות הביטחונית: פעילות הכוחות "הסוררים" מקרב "המחנה הסלפי-ג'האדי"; הכוונה שיטתית של פעילות טרור ביהודה ושומרון בידי חמאס; התקדמות מואצת ב"בניין הכוח הצבאי"; דשדוש השיקום לאחר "צוק איתן"; משבר בתפקוד תשתיות יסוד (חשמל ומים) ועלייה ברמת האבטלה. "חמאס מצויה במצוקה אסטרטגית ומתקשה להציג הישגים מדיניים או לספק פתרונות אפקטיביים לקשיים האזרחיים ברצועה", אמר.

ראש השב"כ התייחס גם לסוגיית הטרור היהודי וציין כי בשנת 2016 בוצעו 2 פיגוע טרור יהודי בלבד וכי מדובר בירידה משמעותית לעומת שנת 2015, במהלכה בוצעו 16 פיגועים, החמור שבהם הצתת בית בכפר דומא. ברקע לירידה הבולטת בהיקף הפיגועים ובחומרתם, עומדים סיכול משמעותי והעמדה לדין של תשתיות טרור יהודי, בדגש על מבצעי הפיגוע בדומא (תשתית "המרד") זאת לצד טיפול נחוש מצד מערכת הביטחון בגל ההסלמה הפלסטינית שאפיין את החודשים הראשונים של 2016.