בית המשפט העליון
בית המשפט העליוןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית המשפט העליון החליט היום (שני) כי בית הדין הרבני מוסמך להטיל סנקציות ועונשים על כל אדם המשדל בעל שלא לתת גט לאשתו, כשבמוקד פסק הדין עומד איש עסקים אמריקני המואשם בשידול בנו לעגן את כלתו במשך יותר מעשר שנים.

מדובר באדם חרדי, אשר לדברי בית הדין ולאחר בחינת הראיות נקבע כי הוא העומד מאחורי בנו המסרב לתת גט לאשתו.

שנים ספורות לאחר הנישואין לקתה האישה באירוע מוחי והפכה לנכה, ובעקבות מצבה הבריאותי נטש אותה בעלה עם שני ילדיה הקטנים בישראל וחמק לארצות הברית תוך שהוא מותיר אותה עגונה.

בפסק הדין נכתב כי מדובר ב"אחד ממקרי העיגון הקשים עמם מתמודדת מערכת בתי הדין הרבניים כיום". בית הדין הוציא כנגד הסב המעגן צו עיכוב יציאה מישראל וכן גזר עליו 30 ימי מאסר. האיש עתר לבית המשפט העליון שדחה את בקשתו.

בפסק דינם קובעים הנשיאה השופטת מרים נאור, המשנה לנשיאה השופט אליקים רובינשטיין והשופט חנן מלצר כי על השאלה "האם נתונה לבית הדין הסמכות להטיל על האב סנקציה מכוח פקודת בזיון בית משפט" התשובה היא "חיובית".

עוד הוסיפו השופטים וכתבו כי "בידי בית הדין להטיל סנקציות אף על מי שלא כלפיו כוון פסק הדין המקורי - אם התברר שהוא הגורם להפרתו של הצו".

בית המשפט הבהיר כי "המציאות האנושית מזמנת לא אחת מקרים של השפעה ותלות" שבהם המפר האמיתי של צו בית הדין לתת גט הוא לא בן הזוג עצמו אלא אדם אחר המקורב אליו, "ועלינו לראות את הדברים על רקע מאמץ בית הדין להשיג שחרור עגונה חיה מעגינותה".

לדברי השופטים, אמנם "במישור הסמכות, רשאי היה בית הדין להטיל סנקציות על פי הפקודה על אביו של סרבן גט שהוכח כי הוא המשפיע על בנו לעגן".

אולם מאחר שבמקרה זה לאחר מתן פסק הדין של בית הדין הרבני, הוסיפו עורכי הדין של הסב 'ראיות חדשות' - יש להחזיר את התיק אל בית הדין הרבני בתל אביב כדי שיבחן את אמינותן.

בכך אימצו שופטי בית המשפט העליון את עמדת פרקליטות המדינה ובתי הדין הרבנים, כי יש לתת לבית הדין הרבני האזורי לבחון את הטענות והראיות החדשות שמעלה האב, שלפיהן כביכול הוא אינו גורם לעיגון בנו.

עם זאת קבע בית המשפט, "אם יימצא האב כגורם המעגן, על פי התשתית הראייתית הנוכחית לעיגונה של המבקשת, יהא זה בסמכותו של בית הדין להטיל עליו את הסנקציות".

מנהל בתי הדין הרבניים הרב שמעון יעקבי בירך על ההחלטה ואמר, "אני שמח ששופטי בית המשפט העליון שוב הוכיחו וחיזקו את צדקת מאבקנו העיקש בסרבני הגט. פסק הדין מציב אמירה ציבורית תקיפה הן כלפי המעגנים והן כלפי התומכים בהם, כי גם בעידוד ובתמיכה של אדם המעגן את אשתו אף הם אישית מסתכנים בעונשים על פי חוק".

ארגון "יד לאישה" מבית אור תורה סטון המייצג את העגונה מסר בתגובה "בית המשפט העליון קבע היום באופן שאינו מותיר כל ספק כי מערכת המשפט לא תיתן ידה למי שמסייעים לסרבני גט לכלוא את נשותיהם. בדחייתם את כל טענותיו של הסב המעגן, ביקעו שופטי בג"ץ אבן נוספת בחומה הבצורה העומדת בפני נשים מסורבות גט ועגונות, בעצם הכרתם בסמכותו של בית הדין הרבני להטיל אחריות כבדת משקל וסנקציות על סייענים העומדים לצדם של סרבני גט ושעד כה יצאו פטורים ובלא עונש על מעשיהם. אנו ב'יד לאישה' נמשיך להילחם כנגד סרבני גט וכל אדם המסייע להם כדי לשחרר כל אישה מכבלי עגינותה".