הבורסה לניירות ערך. תעבור שינוי מבני
הבורסה לניירות ערך. תעבור שינוי מבניצילום: פלאש 90

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית היום (שני) את הצעת החוק שמוביל שר האוצר בעניין שינוי מבנה הבורסה לפי תוכניתה של רשות ניירות ערך.

במשרד האוצר אומרים כי התועלת העיקרית ביישום החוק היא הפחתה צפויה של העמלות בסדר גודל של מאות מיליוני ש"ח בשנה ומיליארדי ש"ח לאורך השנים עבור הציבור.

עוד מציינים כי השינוי המבני בבורסה יפתח גם האפשרות לברוקרים זרים להצטרף לבורסה בת"א שיגדילו את התחרות עם הבנקים ובתי ההשקעות, ובכך יביא להורדת עמלות מסחר בבורסה.

השינוי המבני אמור להפוך את הבורסה ליעילה יותר ולאפשר לה להתחרות עם הבנקים ובתי ההשקעות במימון ומתן אשראי באמצעות מכשירים פיננסים נוספים לציבור.

שר האוצר, משה כחלון, אמר לאחר האישור כי "הבורסה היא של כולנו. כולנו מושקעים בבורסה באמצעות קרנות הפנסיה וקופות הגמל והיא חשובה לכולנו. בורסה צומחת, משמעה משק צומח. בורסה שמתפקדת היטב מעודדת צמיחה ותעסוקה".

"הצעת החוק היא מהפכה. מאז קום הבורסה הבנקים שלטו בבורסה. הבורסה הייתה נכה בשל השליטה הבנקים שהעיקה על הבורסה, על התחרות ועל עמלות לצרכן. המהות של ההצעה היא הפרדה בין בעלות ושליטה לבין מתן שירותי מסחר. הבנקים שמחזיקים היום 71% יירדו מיד עם קבלת החוק ל-36%, יאבדו שליטתם בבורסה ובכך תגדל התחרות לטובת הורדת עמלות מסחר עבור ציבור הצרכנים ותוספת נזילות לטובת הסקטור העסקי", הוסיף כחלון.

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ציין כי "שינוי מבנה הבורסה הוא בשורה אמיתית לשוק ההון הישראלי".

לדבריו, "השינוי הזה משלים שורה ארוכה של צעדים שהאוצר מקדם, בעיקר הקלות לחברות טכנולוגיה, הקלות להנפקות חדשות, הקלות לחברות קטנות ובינוניות לרבות ויתור על דוחות רבעוניים, רישום צולב ועוד".

"אני מאמין שכל אלה יובילו להתפתחות והתרחבות התעשייה המקומית, ליצירת מקומות עבודה ולעידוד החדשנות והטכנולוגיה. באמצעות הרפורמה בבורסה והפיכתה לתחרותית ואטרקטיבית אנו מגבירים את הנגישות של חברות במשק לגיוס הון, מה שיוביל להתפתחות התעשייה", אמר באב"ד.

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, אמר כי "השינוי המבני בבורסה הוא מהפכה שצפויה להפוך את הבורסה להיות תחרותית יותר, זולה יותר ויעילה יותר בדומה לבורסות המתקדמות והמודרניות בעולם בשנים הקרובות"


"זה צעד חשוב והכרחי אך הוא אינו מספיק. משרד האוצר ורשות ניירות ערך מובילים רפורמה מקיפה בבורסה ובשוק ההון, הכוללת יצירת תנאים אטרקטיביים ליזמים לטובת המשק הכלכלי", סיכם האוזר.

משרד האוצר ורשות ני"ע מייחסים חשיבות לכך שבמקביל תהיינה הקלות רגולטוריות ובהם חוק ההקלות לחברות טכנולוגיה וחוק הקלות להנפקות חדשות שהושלמו לאחרונה, הקלות לחברות קטנות ובינוניות לרבות ויתור על דוחות רבעוניים, אישור רישום ני"ע זרים בבורסה בת"א, הפחתה באגרות הנפקות ראשונות והקלות רבות נוספות.