בשמחות. הר הבית
בשמחות. הר הביתצילום: סבי ברנס. פלאש 90

תחת הכותרת 'לא מסתפקים בכותל' נחנך מיזם חדש של תנועת 'סטודנטים למען הר הבית' המבקש להביא למתחם ההר נערים בני מצווה על מנת לחגוג במקום את היום המיוחד.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספרת מעיין מגן, דוברת הארגון על המיזם ומה שמאחוריו. "כולנו מכירים את חגיגות בר המצווה בכותל. הרבה משפחות מגיעות לחגוג שם ולקיים טקס הנחת תפילין ועליה לתורה עם נגנים וכו'. זה היה יכול להיות טוב ויפה, אם זה לא היה חלק מהמיתוס שנתן לכותל מקום מרכזי בתודעה. אנחנו רוצים למקד את תשומת הלב חזרה להר הבית".

ממשיכה מגן ומציינת כי רבים מבקשים לחוות את היום המיוחד באופן משמעותי ו"חשוב שיעלו קומה ויחוו חוויה אחרת ומשמעותית. וחשוב לנו לשנות את התודעה".

מגן נשאלה אם גיל בר מצווה הוא הגיל הראוי והנכון לחוות בו את העיכובים בכניסה להר, את הוואקף המלווה, את התוקפנות המוסלמית בהר, את המגבלות על יהודים ועוד. לדבריה המציאות הנוכחית בהר השתנתה והדברים פשוטים היום מבעבר, גם אם עדיין לא מדובר במציאות חיובית לגמרי. "היום זה קצת יותר פשוט. דברים השתנו בהמתנה בתור לכניסה להר והמורביטאת הוצאו מההר. אנחנו בעיצומו של מאבק על ההר. עם זאת, גם כשזה לא כל כך פשוט אנחנו יכולים לתת מענה לרוב הדברים". עם זאת היא מוסיפה ומעירה כי הדברים תלויים "גם בנכונות של המשפחה ובהבנת המשפחה שזה לא יהיה הכי קל אבל זה יהיה מאוד משמח ומרגש ויכול מאוד להצליח".

"הר הבית זה לא מקום פוליטי. זה המקום הכי טהור וקדוש שניתן לחוות בו חוויה מאוד טובה. יש עליות של ילדים רכים שעולים להר עם הדרכה מתאימה ומתרגשים מאוד מול מקום המקדש. הרבה כבר עלו ללא בעיה", היא מספרת.

ואולי, נשאלה מגן, כל אותם פרסומים, גם בערוץ 7, על הקשיים בהר הבית מהווים מכשול בפני מיזם כמו זה שהיא מקדמת כעת, לאחר שהתקבעה בציבור התחושה שעלייה להר כרוכה בעימות עם מוסלמים ואנשי הוואקף, מגבלות ואפליה כלפי יהודים. מגן מבהירה כי על אף דבריה על הקלות היחסית בעלייה להר עדיין "לא הכול בסדר. הכול רחוק מלהיות בסדר. לנושא הזה כמה צדדים. חשוב להעצים ולהביא לתודעה את האבסורד של ההגבלות על יהודים בהר. אנחנו נאבקים בזה ומנסים לשנות את המציאות הזו. עם זאת זה לא סותר את זה שניתן לעלות ולחוות דברים אחרים וניתן להתחבר מתוך חוויה אחרת".

באשר לאוכלוסייה אליה פונה המיזם היא אומרת: "האנשים הראשונים שאנחנו פונים אליהם הם אלה שיותר מחוברים לנושא, אבל זה הולך ומתרחב. מצטרפות משפחות מסורתיות וכאלה שרוצות להתחבר למקום של קדושה וחשיבות. כשיבינו שאפשר לעשות את זה בהר הבית בלי פחד וזה לא מפחיד ונורא הרבה משפחות מסורתיות ודתיות יצטרפו. כבר הגיעו כבר כמה פניות", היא מדווחת.

ומה למעשה כולל המיזם כולו, מיזם המתקיים בהפקה וארגון התנדבותי של חברי 'סטודנטים למען הר הבית' – מגן מספרת על קבלת פנים מוסיקאלית עם נגנים לחתן בר המצווה ומשפחתו בכניסה להר הבית, שם תתקיים עליה לתורה והנחת תפילין עם ספר תורה שיובא לפתח ההר, שם יוצב שולחן הדומה לאותם שרחבת הר הבית. לאחר מכן "הילד עולה עם המשפחה או חלקה להר אחר הכנה מתאימה שנעשה לו, עם הדרכה צמודה, ואחר כך, בירידה מההר, מקבלים אותו בהרבה שמחה, וכאן לבחירת המשפחה סיור במכון המקדש או מסעדה או כל דבר אחר כפי שמתרחש ברחבת הכותל המערבי".

ומה לגבי המשטרה והרשויות? "הם יכירו את המיזם", היא אומרת ומשוכנעת כי לא אמורה להיות בעיה כלשהי מצידה של המשטרה או הרשויות השונות בהמתנה לכניסה להר ובהובלת המיזם כולו. ומה לגבי הוואקף? מגן לא נשמעת מתרגשת במיוחד, "אני לא יודעת מה הם יעשו. אנחנו מתחברים למקום הקדוש לנו ולא נרפה בגלל זה".

לקראת סוף דבריה מדגישה מגן כי אין מדובר במיזם שנועד להתריס או לנגח מישהו אלא "להחזיר את העם למקום הנכון".