ישיבת ועדת הפנים
ישיבת ועדת הפניםצילום: דוברות

ההצבעה הצפויה על תיקון חוק התכנון והבניה נדחתה ברגע האחרון למושב הבא, לאחר שחברי הכנסת הערבים פוצצו בשעות האחרונות את ההסכמה שגובשה עם יו"ר ועדת הפנים, דודי אמסלם.

בשבועות האחרונים קיימה ועדת הפנים מרתון דיונים אינטנסיבי שכלל כ-15 ישיבות, במטרה להביא את חוק התכנון והבניה להצבעה במליאת הכנסת כבר במושב החורף, המסתיים בסוף השבוע הקרוב.

תיקון החוק מבוסס על המלצות הצוות הבין משרדי בראשות ארז קמניץ, המשנה ליועמ"ש, שגיבש תכנית שנועדה לשפר את הטיפול של המדינה במכת הבניה הלא חוקית.

במהלך כל הדיונים נכחו כלל חברי הכנסת הערבים, וכן חברי כנסת רבים מהאופוזיציה וכן ארגוני שמאל רבים, שהגישו מאות הסתייגויות, במטרה לרכך את השפעותיו הצפויות של החוק מול עברייני הבניה. מנגד הגיש חבר הכנסת סמוטריץ' אף הוא מספר התנגדויות לחוק, שגובשו בהמלצת תנועת רגבים, הפועלת מזה כעשור כנגד הבניה הבלתי חוקית ברחבי הארץ.

חברי הסיעה המשותפת הגיעו לסיכום מוקדם עם יו"ר הוועדה, חה"כ דודי אמסלם, שקיבל רבות מההסתייגויות שהגישו הח"כים הערבים, בתמורה לכך שההצבעה במליאה תתקיים בהסכמה, תוך הימנעות ממאות נאומי ההתשה והצבעה במליאה שתימשך שעות ארוכות על כל סעיפי החוק - לאור מאות ההסתייגויות שהוגשו על נוסח הצעת החוק.

היום (שלישי) במהלך שעות אחר הצהרים היה אמור להתקיים הדיון האחרון בוועדה, ובו ההצבעה על ההסתייגויות האחרונות. אלא שברגע האחרון נסוגו חברי הכנסת הערבים מהמתווה שהושג, והציבו עוד ועוד דרישות ליו"ר אמסלם, שמוססו בפועל חלקים משמעותיים מהחוק שגובש על ידי משרדי הממשלה.

בעקבות קריסת ההבנות, החליט יו"ר הוועדה דודי אמסלם לחזור לנוסח המקורי של הצעת החוק, תוך חזרה מההבנות שהושגו, ולאור הפיליבסטר הצפוי - תדחה ההצבעה על החוק למושב הבא של הכנסת, שייפתח לאחר הפסח.

"חוק זה הינו אסטרטגי וקריטי לחיזוק הריבונות ברחבי המדינה, ובמיוחד בנגב ובגליל" אומר מאיר דויטש, מנהל מחלקת המדיניות שייצג את תנועת רגבים בכל דיוני הוועדה.

בארגון מקבלים ברגשות מעורבים את דחיית ההצבעה על החוק למושב הבא. "חבר הכנסת אמסלם הוביל מהלך משמעותי ומורכב מאוד", אומר דויטש. "מצד אחד, כל יום שעובר גורם לקיבוע של מציאות לא בריאה בשטח, אולם מצד שני, לא ניתן היה להיכנע לסחטנות שהובילו חברי הסיעה המשותפת, שהיתה מובילה להתמוססות משמעותית של החוק".