יאיר גרבוז
יאיר גרבוזMoshe Shai/FLASH90

יושב ראש הבית היהודי ושר החינוך נפתלי בנט מנע באחרונה את התוכנית להעניק פרס ישראל לאיש השמאל יאיר גרבוז, כך מדווח הבוקר "ידיעות אחרונות".

"שמח להיות מועמד לקבלת פרס ישראל, ושמח לא לקבל את זה מנפתלי בנט", הגיב גרבוז לפרסומים בראיון לגלי צה"ל. "הוא החליט לבטל השנה את הקטגוריה כי כנראה לא היה לו זמן להקים ועדה חדשה. זה לא מטריד אותי".

נזכיר כי בנאום, שנישא עשרה ימים בלבד לפני הבחירות, דיבר גרבוז על "הקומץ" ואמר, "אמרו לנו שהאיש המתועב שרצח את ראש הממשלה, בא מתוך קומץ של אנשים הזויים... אמרו לנו שצהובי החולצות ושחורי הסמל – אנשי 'כהנא צדק' וצורחי 'מוות לערבים!' הם קומץ – רק קומץ! ורשעי תג־מחיר הם בוודאי קומץ... ואמרו לנו שהגזענים המאיימים והמקללים אינם מייצגים כלל את החברה הישראלית, והם רק קומץ! והחושבים שדמוקרטיה פירושה עריצות הרוב – קומץ".

ואז השתלח גרבוז בציבור המסורתי הדתי והחרדי בישראל, "מנשקי הקמעות, עובדי האלילים והמשתחווים ומשתטחים על קברי קדושים - רק קומץ! אפילו המטרידים המיניים והאנסים קומץ. והשוטרים שסרחו והשקרנים ששיקרו אינם מעידים על הכלל. אם כל אלה רק קומץ... אז איך זה שהקומץ שולט בנו? איך זה שבאין מרגיש ובאין מפריע הוא, הקומץ, נעשה לרוב?"

על פי הדיווח בעיתון, ועדת פרס ישראל לאמנות פלסטית שהתכנסה באחרונה דנה באפשרות להעניק לו את הפרס על פועלו האמנותי. אלא שתקנון פרס ישראל קובע כי חתן הפרס בכל קטגוריה ייבחר רק בהסכמת כל חברי אותה ועדה, פה אחד, ללא יוצא מהכלל.

חברי הוועדה לאמנות פלסטית התכנסו פעמיים, לשני סבבים של התייעצויות, אולם לא הצליחו להגיע הסכמה פה אחד: שלושה מתוך ארבעה תמכו בזכיית גרבוז ואילו הרביעי התנגד.

לאחר שחברי הוועדה לא הצליחו כאמור להגיע להחלטה - הורה השר בנט שלא לכנס שוב את הוועדה, ולבטל את הענקת הפרס השנה בתחום האמנות הפלסטית.

בפרוטוקול הוועדה הסופי נכתב: "ועדת השיפוט לפרס ישראל לשנת תשע"ז בתחום האמנות הפלסטית לא הגיעה להסכמה פה אחד על איש מהמועמדים".

מלשכת שר החינוך בנט נמסר בתגובה: "השר בנט לא היה מעורב בשום שלב במהלך עבודת הוועדה. לכשהובאה חוסר ההסכמה לידיעתו, פעל השר בהתאם לנהלים".