איזנקוט בכנסת, הבוקר
איזנקוט בכנסת, הבוקרצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט הגיע הבוקר (רביעי) לדיון בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת בעקבות דו"ח המבקר על מבצע צוק איתן. גם מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, השתתף בדיון.

בפתח הדיון אמר איזנקוט "אני רואה חשיבות רבה בתהליכי הביקורת. זה מסייע לנו להשתפר. תהליך הפקת הלקחים בצה"ל החל מיד עם סיום המבצע. הקמנו מספר ועדות, ודו"ח המבקר הוא משלים ותוספת ויש תכנית עבודה ליישומו".

לדבריו "בצוק איתן צה"ל התמודד לראשונה עם תווך תת קרקעי בהיקף של למעלה מ-30 מנהרות התקפיות. כשליש מהן חדר לשטח מדינת ישראל. 13 חיילים נהרגו כתוצאה מחדירה של מחבלים דרך מנהרות. הטיפול במנהרות לא היה מתרחש ללא מידע מודיעיני מקדים״.

איזנקוט התייחס לאיומים השונים על מדינת ישראל ואמר "צה"ל מתמודד מול חמש חזיתות – רצועת עזה, סיני, יו"ש, סוריה ולבנון. ובמקביל ישנו איום הגרעין האיראני. אנחנו מנהלים סיכונים ואי אפשר לתת מענה מקסימלי לכל האיומים. מבחינתנו, עזה היא מדינת יעד, כמו לבנון".

"מאז צוק איתן הצבנו את איום המנהרות במקום גבוה בסולם העדיפויות שלנו. הוצאנו 1.2 מיליארד שקל להתמודדות עם איום המנהרות, ותוקצבו 3 מיליארד שקל לטובת בניית מכשול, לאיסוף מידע ועוד. היכולות שלנו השתפרו מאד הן בצד ההתקפי, הן בצד ההגנתי והן בצד המודיעיני. לא מכיר צבאות שמצליחים להתמודד טוב יותר עם איום של מנהרות".

"איום המנהרות הוא איום חמור אך לא איום קיומי או אסטרטגי", הדגיש איזנקוט, "לא צריך להלך על עצמנו אימים. המציאות הבסיסית בעזה היא מציאות נפיצה. אנחנו לא נותנים לשקט להטעות אותנו והמציאות יכולה להשתנות באחת בתקופה הקרובה. מאז צוק איתן אנחנו מפעילים מדיניות תגובה לא מידתית. המסקנה מצוק איתן הייתה שצריך לגלות חוסר סובלנות מוחלט להפרות של השקט. היעדים שמותקפים הם משמעותיים מאד, אנחנו כבר לא יורים על דיונות. הותקפו מאות מטרות מאז צוק איתן. חמאס מוגדר כרגע כארגון מורתע, אבל גם במצב הזה הוא עלול לפעול".

בסיום דבריו ציין הרמטכ"ל "אנחנו עושים מאמצים גדולים להשיב את גופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול ז"ל".

מבקר המדינה ציין לטובה את פועלו של הרמטכ"ל: "כאשר מבוקר מתקן ליקויים צריך לציין זאת בדו"ח, ואני רוצה לציין באופן מיוחד את פעולתו של הרמטכ"ל אייזנקוט שהתייחס לליקויים תוך כדי כתיבת הדוח".

כמו כן המבקר הודיע כי הפרק הרביעי (חסוי בחלקו) העוסק בדין הבין לאומי יוגש ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה בימים הקרובים.

איזנקוט והמבקר בכנסת
איזנקוט והמבקר בכנסתצילום: יונתן סינדל, פלאש 90