הרב גורן עם שחרור הר הבית
הרב גורן עם שחרור הר הביתצילום: אלי לנדאו, לע"מ

דמות השנה בחמ"ד היא הרב שלמה גורן הרב הראשי והרב הצבאי הראשי לשעבר ורעייתו.

חגית לזר, האחראית על חינוך חברתי יסודי בחמ"ד מספרת לערוץ 7 על הדמות המיוחדת שמלווה את התלמידים בכל השנה ובפרט בשבוע החמ"ד החל השבוע.

"בכל שנה אנחנו בוחרים דמות של רב שילווה את הלימוד שלנו במהלך כל השנה כדי שהתלמידים יתחברו ויכירו דמויות של רבנים מהציונות הדתית" אומרת לזר. "הרב גורן שחי איתנו מאז קום המדינה היה זה שדרש מבן גוריון שבכל המחלקות שיש חיילים דתיים יהיה אוכל כשר הוא נעמד על כך על הרגליים האחוריות, כי הוא אמר שעם ישראל לא חיכה אלפיים שנה כדי שבצבא שלנו לא יהיה אוכל כשר".

לדבריה, הרב גורן הפך לסמל עבור ילדי החמ"ד, "הם קוראים סיפורים רואים הצגות ולומדים על מסירות הנפש שלו על הימים הקשים של ייבוש הביצות כשברקע האבא שחלה בקדחת והלחצים עליהם לחזור לגולה, וכמובן לימוד התורה הבלתי פוסק בכל תנאי ובכל מצב".

לזר מדגישה שדווקא השנה בציון חמישים שנה למלחמת ששת הימים ושחרור ירושלים, בולטת דמותו של הרב גורן, "כולם מכירים את התמונה של הרב גורן תוקע בשופר עם שחרור הכותל, הוא הרב שראה את פעמי הגאולה ואת זה אנחנו רוצים להעביר לתלמידים. בשבילי הסיפור של האוכל הכשר הוא הסיפור המכונן אבל בעיקר המקום של ראיית גודל התקופה, לראות את העומק של הקמת המדינה אחרי אלפיים שנה שלא היה צבא. ללמוד איך הרב גורן תלמיד ישיבת חברון פוגש במקרה את הרב קוק והופך לגדול תלמידיו שמגן עליו מהביקורת שמתחו עליו הקנאים באותה התקופה. הבכי של הרב גורן על הר הבית והתפילה לבניין בית המקדש מעוררות השראה. בולטת גם דאגתו העצומה לחללי צה"ל והבאתם לקבר ישראל".

לדבריה, אין ספק שהדמות של הרב גורן מחלחלת, "בשנה שעברה ראינו תלמידים שהתחפשו לרבנית קפאח והשנה אין ספק שהרב גורן כבש את התלמידים. לא רק שהם מכירים את תעודת הזהות שלו ומתי הוא נולד, אלא מכירים את משנתו ומורשתו ואפילו למדו על רעייתו הרבנית צופיה גורן, בתו של הרב הנזיר, ששימשה העזר כנגדו שגם היא דמות בפני עצמה".