השופט משה דרורי
השופט משה דרוריאתר בתי המשפט

סגן נשיא בית משפט המחוזי בירושלים, השופט משה דרורי, קבע שאין להרשיע צעיר שהיה בן 15 וחצי כאשר זרק בקבוק תבערה וידה מספר אבנים לעבר רכבים של ערבים בעקבות חטיפת שלושת הנערים גלעד שער, נפתלי פרנקל ויעקב יפרח הי"ד.

הנער, בן שכבה של אחד הנערים שעבר טראומה קשה עם היוודע דבר החטיפה, יצא יחד עם אחרים להפגנה שבסיומה השליך את בקבוק התבערה לעבר הכביש, וידה אבנים שלא פגעו באיש.

מיד עם חקירתו הוא הודה במיוחס לו, והוגש נגדו כתב אישום חמור בבית המשפט המחוזי. הפרקליטות ביקשה לשלוח אותו למאסר, אולם עורך דינו איתמר בן גביר טען כי מדובר במקרה הומניטרי, בנער צעיר מאוד שקיבל בצורה קשה ביותר את חטיפת חברו ובמהלך השנתיים בהן התנהל המשפט הנער שהה בתנאים מגבילים ולא הפר אותם. עו"ד בן גביר גם נסמך על החלטת שירות המבחן שהמליץ שלא להרשיע את הנער וביקש מכבוד השופט דרורי לתת צאנס ולא להטיל על הנער כתם פלילי.

השופט קבע בגזר הדין כי אכן מדובר בעבירות חמורות ואולם מדובר בנער שעבר טרגדיה וחיים לא פשוטים, המלצת שירות המבחן יש בה כדי לתמוך בעמדה שאין להרשיע את הנער ואין לשכוח כי מדובר בנער נורמטיבי בן למשפחה מרובת ילדים שרוצה כמו אביו לתרום למדינה כחייל. השופט קבע כי הוא סבור שלאחר שנתיים של דיונים תפקידו של בית המשפט לנוער לתת משקל לנער אשר הצליח להשתקם.

עוד קבע השופט כי אין להתעלם מנתונים נוספים ובהם העובדה שהבקת"ב והאבנים לא פגעו באיש וכן מהעובדה שהנער הביע חרטה.

לדברי השופט דרורי, ודאי שאין היתר לבן שכבת לימודים של מי שנרצח ונחטף לעשות ככל העולה על רוחו אולם אי אפשר להתעלם מנתון זה, אשר מלמד על מצבו הרגשתי והחברתי של אותו נער והיום הוא נמצא מרחק רב מעניינים אלה.

סגן הנשיא גם קבע כי יש שיקול משמעותי ביותר לעניין גיוסו של הנער והעובדה כי הוא השתתף בתוכניות הכנה לצבא, וכי ברצונו להיות חייל קרבי ולפיכך נמנע מלהרשיעו והטיל עליו עונש של שעות לתועלת הציבור.

בן גביר שייצג את הנער אמר, "יש שופטים בירושלים. השופט דרורי בהחלטה מאוזנת וראויה ביותר, דאג לאינטרס הציבורי של מדינת ישראל והפיכתו של נער לצעיר נורמטיבי שיתרום למדינה. בטיעונים לעונש הסתמכנו על גזרי דין אחרים של השופט דרורי בהם בחר שלא להרשיע קטינים מהמגזר הערבי שיידו אבנים בשל הרצון לשקמם ולאחר שהביעו חרטה ועברו הליך שיקום".

השופט הוא עיוור צבעים ולאומיים ואני מרוצה שיש שופטים שיש להם את החמלה והתבונה להיות אביהם של הקטינים ולדאוג לכך שלא יוטל כתם פלילי על נער שכל עתידו עוד לפניו ואין ספק כפי ששירות המבחן קבע שאין כל סיכוי שיחזור לבצע מעשי עבירה", הוסיף.