סגן השר הביטחון, ח"כ הרב אלי בן דהן
סגן השר הביטחון, ח"כ הרב אלי בן דהןצילום: אלירן אהרון

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן (הבית היהודי) מתייחס בערוץ 7 לפגישת רבני הציונות הדתית עם הרמטכ״ל גדי איזנקוט שהודיע על שינויים בפקודת השירות המשותף כך שלא תפגע בחיילים דתיים.

"זו היתה פגישה מאוד חשובה״, מספר בן דהן. ״הרמטכ"ל שמע מהרבנים את הכאב וגם הוא הציג את משנתו בצורה מאוד ברורה בתחום הזה. הרמטכ"ל הבין היטב שיושבים מולו רבנים שרואים בצבא ערך עליון ומעודדים את תלמידיהם להתגייס וחלק מהרבנים שהיו שם אף מעודדים בנות להתגייס. היה שם מגוון.

״לכן היה חשוב לו לשמוע מה מפריע להם כדי שהם ימשיכו לעודד את הגיוס. הרמטכ"ל מבין היטב שבני הציונות הדתית נמצאים בשדרה המרכזית של הפיקוד בוודאי בגדודים הקרביים", מדגיש סגן השר.

לדבריו הרבנים הצביעו בפגישה על הסתירה שיש בין דבריו של הרמטכ"ל לבין מה שקורה בשטח, "הרמטכ"ל מצד אחד אמר שהוא לא שינה את ערכיו הבסיסיים וערך הניצחון חשוב יותר מערך השוויון והשילוב, אלא שהרבנים אמרו שיש פער בין מה שהם שומעים לבין מה שכתוב בפקודת השילוב בסעיפים 2 ו-3 סעיפי המטרה, שם זה לא ממש כפי שמשתמע מדברי הרמטכ"ל".

הרב בן דהן מקווה שההנחיות החדשות ישימו סוף לסאגה המתמשכת, "אני מזכיר שגם בנושא פקודת הזקן בהתחלה הייתה הרגשה שרוח המפקד היא שצריך לצמצם את מספר האישורים ולכן הייתה קשיחות רבה שהביאה לתלונות רבות.

״לאחר שהרמטכ"ל הבין את זה הוא יצא בצורה ברורה והבהיר את נושא פקודת הזקן ומאז באמת כבר שישה חודשים שלא קיבלנו תלונות. אמרתי לרמטכ"ל שאני מקווה שהדברים שאנחנו שומעים ממנו היום על על ערך הניצחון מול ערך השוויון ירדו למפקדים בשטח ואם אכן הדברים יקרו כל הרבנים יסמכו את שתי ידיהם על הדברים".

הרב בן דהן מספר על חלק מהסיכומים שהיו שלשום בפגישה, "מפקד הגדודים הקרביים המעורבים תא"ל מרדכי כהנא שהיה בפגישה אמר שכאדם דתי הוא יכול לומר שלשרת בגדוד מעורב זה אתגר לא פשוט ומי שרוצה לשמור על ההלכה יכול אבל זה מסובך.

״האלוף חליבה אמר שעל פי הנחיית הרמטכ"ל עד סוף 2017 לא יהיו בשום מקום בצבא שירותים משותפים או מקלחות משותפות. המטכ"ל גם מוביל שיפור גדול בנושא הפילבוקסים שבאזור הגבול, שם ארבעה חיילים יכולים להישאר 48 שעות ויותר והיו מקרים של פילבוקסים מעורבים וכעת הצבא מוביל לכך שיהיו שם גם מגורונים ולא יהיה מצב שבתוך הפילבוקס גר חייל מעל חיילת.

״כן יהיה ברור שכל חייל וחיילת יוכלו לבקש לא לשרת בגדודים מעורבים וזה יורחב גם לקצינים. מה שהבנו זה שאין הנחיה של הרמטכ"ל שצריך להפוך את הצבא להיות המוביל של מגמת העירוב בחיים האזרחיים וכשההנחיה הזאת תרד לשטח אנחנו בהחלט נוכל להירגע".