חשד: ישראלי אחראי להתראות השווא
חשד: ישראלי אחראי להתראות השוואצילום:אייסטוק

שוטרי היחידה הארצית לחקירות בינלאומית (היאחב"ל) עצרו היום (חמישי) צעיר ישראלי כבן 19, תושב דרום הארץ, בחשד שהיה אחראי לחלק מהתראות השווא על הטמנת פצצות במרכזים יהודיים ברחבי העולם ואף בישראל.

המעצר התבצע בעקבות פנייה של רשויות החוק האמריקניות ליחידת הסייבר של המשטרה, לאחר שהחקירה בארה"ב העלתה חשד שמקורן של חלק מההתראות נמצא בישראל.

נציין כי התפתחות זו בחקירה מעמידה באור שונה את גל התראות השווא לפיגועים במוסדות יהודיים בארצות הברית שהחל מיד לאחר בחירתו של טראמפ לנשיא.

מהמשטרה נמסר כי מדובר בפרשה אשר החלה במספר מדינות במקביל, בהן התקבלו עשרות שיחות איום - על הימצאות לכאורה של מטען במקומות ציבוריים וחברות אזרחיות, באופן שיצר בהלה והשבתה של פעילות תקינה באותם גופים, גרימת נזקים כלכליים משמעותיים והשלכות על הסדר הציבורי, לרבות פינוי בהול של אזרחים במספר אתרים ומוסדות ציבוריים בעולם ואף הפסקת פעילות אווירית של חברת תעופה ונחיתות חירום.

בביתו של החשוד, המחזיק באזרחות אמריקנית, נמצאה אנטנה שהותקנה על חלון ביתו. הוא נעצר במהלך פשיטה על הבית, יחד עם חשודים נוספים מבני משפחתו.

פינוי מרכז יהודי בארה"ב
פינוי מרכז יהודי בארה"בצילום: רויטרס

מעצר החשוד התאפשר בתום חקירה סמויה בינלאומית, בשת"פ נציגי FBI שהגיעו ארצה וכן ארגוני משטרה נוספים מכל רחבי העולם, תוך הפעלת כלים טכנולוגיים ברשת, בדגש על ריכוז האירועים וניתוחם במרכז הסייבר הארצי (מס"א) של משטרת ישראל, על אף שביצע את "שיחות האיום" תוך שימוש בטכנולוגיות הסוואה מתקדמות נגד מדינות אחרות, ובכלל זה אוסטרליה , ניו זילנד, ארה"ב וכן עפ"י החשד - גם בישראל.

במשטרה מציינים כי מספר רב של ארגוני משטרה ואכיפה בעולם פעלו בשת"פ מקצועי עם משטרת ישראל, דבר שאפשר ניהול חקירה מורכבת החוצה גבולות ומשלבת יכולות טכנולוגיות של כמה גופי אכיפה יחדיו, בחזית אחידה ואיתנה מול איומים במרחב זה.

הבוקר נעצר החשוד, ובתום חיפוש ותפיסת אמצעים טכנולוגים שהיו ברשותו, הובא לחקירה במשרדי היחידה, ובשעות הצהריים יובא לדיון בבקשה להארכת מעצרו .