זומן לשימוע. הרב יגאל לוינשטיין
זומן לשימוע. הרב יגאל לוינשטייןצילום: מרכז 'ליב"ה'

"פגיעה בשמו הטוב של שירות המדינה ובתדמיתו בעיני הציבור" - בסעיף המוזר הזה הרשיע השבוע בית הדין למשמעת של נציבות המדינה את הרב אליקים לבנון במסגרת הסדר טיעון.

העילה להרשעה היא שני ראיונות לכלי התקשורת שבהם אמר הרב לבנון, שנחשב לעובד מדינה בשל היותו רב המועצה האזורית שומרון, כי הפתרון לאינתיפאדה העממית הוא ענישה קולקטיבית. "אם כל רכב משמש לטרור, נמנע אספקת דלק כעונש קולקטיבי. מה יותר קל מלקבוע שאין אספקת דלק לערבים ביהודה ושומרון למשך שבוע?" אמר הרב לבנון באחד הראיונות.

בית הדין קבע כי בהתבטאויותיו פגע הרב ברגשות הציבור הערבי בישראל, החליט להטיל עליו עונש משמעתי של נזיפה חמורה, והרב נאלץ להתנצל על דבריו.

מאוחר יותר השבוע זומנו הרב אלי סדן והרב יגאל לוינשטיין לשימוע בלשכת מנכ"ל משרד הביטחון, על רקע התבטאויותיו של הרב לוינשטיין נגד גיוס נשים. במכתב מאיים האלוף אודי אדם על ראשי הישיבה והמכינה בעלי, כי יסיר את ישיבת ההסדר בעלי מרשימת הישיבות המוכרות, ואף יפגע במספר התלמידים שיקבלו אישור להישאר לשנה שנייה במכינה.

הרבנים לבנון ולוינשטיין אינם לבד. בשנים האחרונות קדמו להם לא מעט רבנים שהוענשו או נחקרו על התבטאויות כאלו ואחרות - כולם, אגב, מהמגזר הדתי-לאומי. רק לאחרונה עתרו חברות כנסת ממפלגת 'מרצ' נגד מינוי הרב אייל קרים לתפקיד הרבצ"ר, בשל תשובות הלכתיות שהשיב כאשר היה אזרח. בעקבות העתירה הוציא בג"ץ צו על תנאי, עד שהרב קרים התנצל והבהיר מחדש את דעתו ההלכתית באותם נושאים.

במקרה אחר נשלל מעמד ה'הסדר' של ישיבת הר ברכה על ידי שר הביטחון דאז אהוד ברק, בעקבות טור של ראש הישיבה הרב מלמד בעיתון 'בשבע'. הרב מלמד כתב שהוא מכבד את החיילים שהניפו שלטים בגנות פינוי היישוב חומש, וזאת אף שאילו שאלו אותו, היה מניא אותם מלעשות כך.

גם הרב שמואל אליהו הועמד לדין על רקע תמיכתו בטרנספר לערביי ישראל. בנוסף, בעקבות פסק הלכה שלו שקבע שאסור להשכיר דירות לערבים, הודיע היועמ"ש לחברי הגוף הבוחר לרבנות הראשית שלא יגן על מועמדותו בבג"ץ וכי מועמדותו עלולה לגרום לבעיות משפטיות. רבנים אחרים שהועמדו לדין הם מחברי הספר 'תורת המלך' שנעצרו ונפתחה נגדם חקירה פלילית בחשד להסתה. אם לא די בכך, הרב יעקב יוסף והרב דב ליאור נעצרו לחקירה משום שהעזו לתת הסכמה לאותו ספר. וזו רק רשימה חלקית.

תוצאה של לחצים פוליטיים

"הליכים פליליים, או - כמו במקרה של הרב לבנון - הליכים משמעתיים, הם הצעד האחרון שצריך לנקוט", אומר פרופ' אביעד הכהן, דיקן בית הספר למשפטים במרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט', שייצג את הרב אליקים לבנון בבית הדין המשמעתי. "חופש ביטוי הוא ערך יסוד בדמוקרטיה. ערך זה אינו בא לידי ביטוי בדעות בקונצנזוס, אלא דווקא באותן דעות מקוממות שמרגיזות ולפעמים מתריסות, או כמו שבית המשפט קרא להן: 'צורמות את האוזן וצורבות את הלב'.

"הגל הזה שאנו עדים לו בתקופה האחרונה, של הגשת כתבי אישום או נקיטת צעדים משמעתיים נגד רבנים, הוא מאוד לא ראוי. אולי הם אומרים דברים קשים, אבל ודאי לא מהווים סכנה לשלום הציבור או לביטחונו, והצעדים נגדם מהווים פגיעה בדמוקרטיה".

מה גרם לגל הזה להתעורר?

"בעבר, מגמת הפרקליטות הייתה לנהוג ביד מאוד מאוד זהירה ומתונה בכל מה שקשור לחופש הביטוי, ורק במקרים ממש קיצוניים של הסתה או ביטויי שנאה - להפעיל את ההליך הפלילי או המשמעתי. מה שקרה הוא שיש פה מגמה של ארגונים מסוימים, כמו 'המרכז הרפורמי לדת ומדינה', שהתחילו לפנות לפרקליטות ולאיים עליה שאם לא תנקוט צעדים - הם יעתרו לבג"ץ. זה גרם ליועץ המשפטי לממשלה להתחיל לחשוש, וכך השתנתה המגמה".

פרופ' הכהן טוען שהפרקליטות נוהגת במדיניות של "איפה ואיפה", אשר בוחנת רבנים בזכוכית מגדלת - אך מעלימה עין מהתבטאויות חמורות בהרבה של מרצים באוניברסיטאות, למשל. בנוסף הוא קובל על כך שגם מתוך הרבנים, האש מופנית רק כלפי מגזר מאוד מסוים, בעוד שרבני שכונות במגזר החרדי משתמשים בביטויים חריפים בהרבה, אך איש אינו חושב להעמידם לדין.

פרופ' הכהן ממליץ לרבנים שמתבצעים נגדם הליכים משפטיים לא לוותר או לשתוק, אלא להתגונן ולהשיב מלחמה שערה. עם זאת, הוא טוען כי המאבק הוא לא של אותם רבנים, אלא של הציבור כולו, שלדעתו יכול וצריך לעצור את התופעה הזו. "חופש הביטוי הוא לא ערך של אדם פרטי, אלא ערך שחשוב לכולנו. כולנו צריכים להתקומם נגד התופעה הזו, שלא קיימת בדמוקרטיות אחרות. אין שום סיבה שערך חופש הביטוי, שזכה למעמד חשוב במערכת המשפטית, יהפוך להיות שק חבטות בשל לחצים של גורמים פוליטיים", אומר פרופ' הכהן, שאף קורא לציבור לעתור לבג"ץ בדרישה להעמיד לדין אנשי אקדמיה: "אם כבר פונים להעמדה לדין, אז לפחות שהיא תהיה שוויונית".

"לא להיכנע ללחצים"

לרב שמואל אליהו יש היסטוריה עשירה של ניסיונות השתקה משפטיים. בעבר ביקש היועץ המשפטי לממשלה להעמידו לדין בגין הסתה לגזענות, בעקבות פסק הלכה שפרסם, הקובע כי אסור למכור או להשכיר דירות לערבים. הרב אליהו הצליח לכופף את היועמ"ש באמצעות החתמה של מאות רבנים על פסק ההלכה שלו. כעת מונחת על שולחן בג"ץ עתירה של 'המרכז הרפורמי לדת ומדינה', הדורשת משרת המשפטים להעמיד לדין את הרב אליהו בגין הסתה לגזענות. בעתירה, המכילה מאות דפים, נאספו ציטוטים "מפלילים" של הרב לאורך השנים, מתוך שיעורים וראיונות לכלי התקשורת.

בעקבות לחץ של 'המרכז הרפורמי לדת ומדינה', דרש לאחרונה היועץ המשפטי של משרד המשפטים מהרב אליהו הסברים - מדוע הוא מתנגד לפסק הדין של השופטת מאיה הלר, ומדוע כתב שרודפים את נתניהו. ל'בשבע' אומר הרב אליהו כי סירב לשתף פעולה: "הבהרתי שאני מסרב להשתתף בפסטיבל הזה. אני לא חייב לתת לו הסברים. אם אני נחשב עובד מדינה שאסור לו להשמיע דעתו, גם עובד ברשות השידור הוא עובד מדינה, ואם אסור לי להשמיע את דעתי, אז לכל שדרן רדיו אסור להשמיע את דעתו".

את הביקורת שלו מכוון הרב אליהו גם כלפי שרת המשפטים איילת שקד: "במקום לדרוש ממני הסברים, שהיא תיתן ל'מרכז הרפורמי לדת ומדינה' על הראש. אני הבעיה? מי שמנסה לעצור אותי מלדבר הוא פגיעה בדמוקרטיה. אני חי ברוסיה, שאני מחויב להסביר למה אמרתי כל משפט? אמרתי מה שאני מאמין בו, וכך אמשיך". בהנחיית אביו, הרב מרדכי אליהו, הוא גם מעולם לא הגיע לדיונים בעניינו בבג"ץ, אלא הסתפק בשליחת עורך דינו.

לדברי הרב אליהו, הפתרון לניסיונות ההשתקה הוא אומץ לב רבני ואי-כניעה ללחצים המשפטיים. "כשפרסמתי שאסור למכור דירות לערבים, בפרקליטות איימו ואיימו, אבל ברגע שראו שמאות רבנים חתמו על הפסק, הם ירדו מכתב האישום. הרבנים צריכים לגבש קואליציה רחבה נגד ההשתקה הרבנית".

בניגוד לרב אליהו, הרב חיים נבון אומר כי הוא פחות מוטרד מההשתקה המשפטית, כיוון שלדעתו שרת המשפטים שקד מצליחה לחולל שינוי בעולם המשפט הישראלי. לדעת הרב נבון, עיקר הבעיה כיום נעוצה בשיח הציבורי-תקשורתי: "מנסים להפוך עמדה דתית שמרנית למשהו שהוא לא לגיטימי. זה היה מאוד בולט במקרה של הרב קרים: הוא הביע עמדות שלא היה בהן חריג ויוצא דופן, ועיוותו אותן ומתחו את הקו כאילו העמדה הליברלית הנאורה הרדיקלית של ימינו היא היחידה הלגיטימית, וכל מי שמביע עמדה דתית שמרנית קלאסית יוצא מחוץ לגבולות השיח".

הרב נבון מספר שגם הוא חווה את ההשתקה על בשרו כשהביע עמדה מתונה, שלפיה אמנם אסור להעליב אנשים בעלי נטייה הומוסקסואלית, אך אין דבר כזה משפחה חד-מינית: "זו עמדה שלפני 10 שנים כל אדם בעולם היה חותם עליה, והיום היא יצאה לגמרי מגבולות השיח".

הרב נבון אומר שמצד אחד צריך להיאבק נגד ההשתקה התקשורתית ולא להיכנע לה, ומצד שני הוא מותח ביקורת על התבטאויותיו של הרב יגאל לוינשטיין שעוררו סערות תקשורתיות: "אם רואים שמחפשים אותנו, צריך להקפיד שבעתיים בלשוננו, שאנו מדברים בשפה נקייה ולא פוגענית, ולומר דברים מדויקים. ובזה, לצערי, הרב לוינשטיין נפל, גם אם העליהום התקשורתי סביבו היה לא פרופורציונלי. אנחנו מצידנו צריכים להבהיר שאנחנו לא מעליבים ושאנחנו מדברים בשפה נקייה, אך על העמדות שלנו אנחנו נילחם, ולא תשתיקו אותנו".