יארח את נשיא איראן. פוטין
יארח את נשיא איראן. פוטיןצילום: מארק ניימן. פלאש 90

בקרמלין מאשרים כי נשיא איראן, חסן רוחאני, יגיע במהלך השבוע הקרוב למוסקבה ויוועד עם הנשיא פוטין.

הביקור אמור להתמקד בעיקר בתחומי הכלכלה והמסחר, כאשר שני המנהיגים אמורים לחתום על 11 הסכמי סחר חדשים בתחומים שונים.

בין היתר, תנסה איראן לחתום על הסכם לייצוא כמויות גדולות של נפט לרוסיה, ועל מסמך שיתפרט את המשך התפתחות היחסים הבילטראליים בין מוסקבה וטהרן. יחסי המסחר בין איראן ורוסיה חוו עלייה של 60 אחוזים בשנת 2016, עם הסרת הסנקציות מעל איראן, והגיעו לסכום של כ-2 מיליארד דולר.

עם זאת, שני המנהיגים אמורים לשוחח גם על המצב במזרח התיכון - ובעיקר בסוריה. כזכור, רוסיה ואיראן תומכות בנשיא סוריה בשאר אסד ולאחרונה עלה חשש בישראל כי איראן מעמיקה את אחיזתה בסוריה, תוך שיתוף פעולה עם רוסיה.

זו הסיבה שראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר ברוסיה מספר פעמים בתקופה האחרונה, בנסיון לתאם עם הנשיא פוטין את פעילות צה"ל באזור ולהימנע מהיתקלות אפשרית עם כוחות רוסיה המוצבים על אדמת סוריה.

אל רוחאני אמורים להצטרף מספר שרים בכירים, בהם שר החוץ מוחמד זריף וכן ראש הוועדה הכלכלית המשותפת לאיראן-רוסיה מחמוד ואזי.

"המסע הזה הוא אחד ההיסטוריים והחשובים של הנשיא רוחאני לרוסיה. שני המנהיגים ידונו בבעיית הטרור, נושאים בינלאומיים ואזוריים, כמו גם היחסים בין שתי המדינות", אמר סגן מזכיר הנשיא האיראני לעניינים מדיניים, חמיד אבו-טאלבי.

פוטין ורוחאני נפגשו כבר שמונה פעמים בארבע השנים האחרונות וזו תהיה פגישתם התשיעית, כאשר עדיין לא ברור האם פוטין ידון עם מקבילו האיראני בנושאים עליהם שוחח עם נתניהו - הכוללים את העברת הנשק המתקדם מאיראן לחיזבאללה.