החשוד באיומים על מרכזי יהודים בארה"ב
החשוד באיומים על מרכזי יהודים בארה"בצילום: רויטרס

במשך חודשים האשימו ארגוני יהודים בארה"ב את הנשיא, דונלד טראמפ, בגל אנטישמיות שבמרכזו כ-150 איומים על מרכזים יהודיים.

אתמול (חמישי) מתברר שמי שעמד מאחורי רוב רובם של האיומים הוא יהודי אמריקני-ישראלי. האם הארגונים יתנצלו? ביממה הראשונה לאחר חשיפת המעצר, התשובה שלילית.

לפני שבועיים אמר אורן סגל מהליגה נגד השמצה במסיבת עתונאים, "מעולם לא ראינו, כמות כזו של איומי פצצות כמו שראינו באחרונה. גזענים לבנים במדינה הזו מרימים את הראש יותר מאי פעם בעבר, בגלל השיח הציבורי והרטוריקה הפלגנית".

הליגה נגד השמצה האשימה את טראמפ פעמים רבות בכך שנתן רוח גבית לאנטישמיים וגזענים לבנים. קבוצה ליברלית-יהודית אחרת, Bend the Arc, אמרה שטראמפ, "סייע ליצור את אווירת הדעה הקדומה והאלימות, שהאיומים המסוכנים האלה נגד מוסדות ואישים יהודיים הם התוצאה שלה".

סוכנות הידיעות JTA הזכירה כי בחודש פברואר הפנה "מרכז אנה פרנק למען כבוד הדדי" מסר לנשיא בו נכתב, "בצדק או שלא בצדק, האנטישמים האכזריים ביותר בארה"ב רואים בך ובממשל שלך תנועה לאומנית שמעניקה להם רשות לתקוף יהודים".

כעת מתברר שלא היה כל קשר בין עליית ממשל טראמפ והאווירה בארה"ב לבין איומי הפצצות, שבוצעו על ידי יהודי בישראל.

יו"ר הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט, לא חזר בו מההאשמות נגד טראמפ. הוא אמר אמש כי ארגונו דבק בטענה שחלה עלייה באנטישמיות בארה"ב מאז מסע הבחירות של טראמפ. הוא ציין שמלבד איומי הפצצות היו גם תופעות ואירועים אחרים, כמו השמצת עתונאים יהודים בטוויטר, איומים על יהודים בעיירה ווייטפיש שבמונטנה, ותכנון של איש בדרום קרוליינה, לבצע פיגוע בבית כנסת.

"ההשפעה זהה", אמר גרינבלט והוסיף, "יש פה ילדים, משפחות, זקנים, בני נוער ואחרים שההתקפות האלה הכניסו אותם לחרדה עמוקה. רמת הדעה הקדומה מתגברת, ומתבטאת בצורות חדשות לגמרי. עליית ה'אלט-רייט' והתגברות כמות ההשמצות שהם ביצעו נגד יהודים ומיעוטים אחרים בזמן מסע הבחירות היא דבר מגעיל".

מרכז אן פרנק אמר אתמול בתגובה למעצר החשוד כי "זה לא משנה היכן ממוקם חשוד כזה או אחר, ומה הרקע שלו או שלה".

יו"ר Bend the Arc, סטוש קוטלר, טען כי "אלימות ואיומים בדבר אלימות, ואין זה משנה מהיכן או ממי הם מגיעים, אינם מקובלים ואסור לגלות כלפיהם סובלנות".

ואולם, ג'ונתן סרנה מאוניברסיטת ברנדייס אמר שהגילוי מביך – גם בגלל עצם העובדה שיהודי ביצע את המעשים האלה - וגם כי יהודים האשימו את טראמפ שלא בצדק.

הוא ציין את המחקר של מכון 'פיו', שמעלה כי יהודים הם הקבוצה הדתית האהודה ביותר בארה"ב אמר, "טוב לנקוט עמדת אמצע הדרך. כן, ישנם אנשים ששונאים יהודים, אבל אנחנו לא בדיוק רואים חיילי אס-אס בשער".