אפרת
אפרתפלאש 90

במשך שנה הוקפא מיזם בנייה באפרת שבגוש עציון בשל טענותיו של פלשתיני תושב אל חאדר, אולם לאחר בירורים בבית הדין הצבאי לערעורים הוכיחו כי מדובר היה בטענות שווא.

על פי דיווח ב'קול ישראל' המיזם שמאחוריו עומד משרד השיכון כולל חמישים יחידות דיור שעליהם שילמו כבר הדיירים העתידיים מאות אלפי שקלים כל אחד כחלק מקבוצת רכישה. תושבים סיפרו כי השתלבו במכרז לאחר שבדקו היטב את מעמד הקרקע ואת ההיתרים לבנייה, ואולם לאחר התחלת העבודות טען הפלשתיני לבעלות על הקרקע. זאת על אף שהעילה לטענתו היא מספר עצים שנטע במקום ללא אישור חוקי כלשהו.

המנהל האזרחי הוציא נגד הפלשתיני צו פינוי והגדיר אותו כפולש על קרקע לא לו, אך הוא הגיש ערר על הצו שבעקבותיו הוצא צו להפסקת העבודות עד להשלמת הבירור בעניינו.

במרוצת השנה האחרונה התבצע הליך הבירור שהעלה כי אכן טענותיו של הפלשתיני הן טענות שווא וכי על המינהל האזרחי לפנותו מהקרקע שנקבע כי היא אדמת מדינה. זאת לא לפני שרוכשי הדירות במקום עתרו לבג"ץ בדרישה שזה יורה לוועדת הערר לזרז את הדיון בעניינם.

ב'קול ישראל' הובאה תגובת דובר צה"ל ולפי ״ועדת הערעורים באיוש מקיימת דיונים משפטיים יסודיים בהליכים רבים מדי שנה. ההחלטה נתנה בסוף חודש פברואר 2017, זמן קצר לאחר שהסתיימה שמיעת הראיות. ההליך נוהל ביעילות והסתיים תוך פרק זמן סביר בנסיבות הקיימות״.

ישראל זעירא, מנכ"ל "באמונה", חברת הנדל"ן העומדת מאחורי המיזם, אומר: "העובדה שבנייתה של שכונה על קרקעות מדינה בהתאם למכרז של משרד השיכון, עוכבה במשך למעלה משנה בשל פלישת פלסטיני לשטח, כאשר המינהל מוציא בהתנדבות וללא סמכות צו עצירה גורף לבעלים הרשומים והחוקיים, היא תעודת עניות למערכת אכיפת החוק בישראל. יחד עם זאת, לאור הנזקים הגדולים שכבר נגרמו לחברי הקבוצה בשל הסחבת של המדינה, בכוונתנו לפעול על מנת לקדם את העבודות, בכדי לאפשר את אכלוס השכונה במהירות האפשרית".