רז שגיא
רז שגיאצילום: חזקי ברוך

כינוס מיוחד שעסק בסוגיית שירות הבנות בצה"ל התקיים בשבוע שעבר באוניברסיטת בר-אילן, ביוזמת המרכז למשפט יהודי ודמוקרטי בשיתוף עם מרכז רקמן לקידום מעמד האישה.

אל"מ (מיל') יונתן ברנסקי, לשעבר מג"ד "נצח יהודה" וסגן מפקד אוגדת עזה, מייסד ומנכ"ל תנועת "חוסן", היה נחרץ בהתנגדותו לשירות נשים בצבא. לדבריו תפקידו של צבא הוא לנצח במלחמה, "נשים וגברים אינם שווים ולא ניתן להתייחס אליהם ככאלה".

הרבנית מיכל נגן, ראשת המכינה הקדם צבאית לבנות דתיות 'צהלי', סיפרה על פגישתה, יחד עם רבנים נוספים, עם הרמטכ"ל.

"אנו רוצים לפעול לשילוב של קבוצות בחברה, אבל מתוך נאמנות להלכה. ביחידות העורפיות ניתן לשמור על מרחק סביר בין המרחב הפרטי לבין הפעילות הצבאית. ביחידות השדה, כדי להפוך את החיילים ללוחמים ישנה מעין 'הלחמה'. ולכן אני לא יכולה לקבל את הערבוב הזה מלכתחילה. לכן, הפתרון שצריך להיות הוא שלא יהיו גדודים מעורבים", ציינה נגן.

אל"מ (מיל') רז שגיא, מחבר הספר "נלחמות בצה"ל", יו"ר הפורום לחוסן צה"ל, סיפר על מחקרים שהראו כי גופן של נשים אינו תואם את הדרישות של הצבא. "אני עצמי עיוור צבעים. נכה. לכן לא התקבלתי לקורס טיס. אני לא יצאתי וקראתי לצבא לשנות את התנאים בשל נכותי.... צבא מצליח באמצעות לכידות. לכידות שנוצרת מתוך תחושת ה"ביחד" שבה נלחמים האחד לצד השני. בבוץ, בריתוקים וכו'. השילוב בין גברים לנשים פוגע בלכידות הזו. לא בגלל שגברים טובים יותר מבנות. אלא מעצם השילוב", אמר.

ד"ר יופי תירוש, חברת סגל בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, טענה בדיון כי הדרמה האמתית היא דווקא של החיילות "הרגילות". הפקידה, משקית הת"ש וכו'. "הסיפור הוא לא רק מה קורה לחיילות בזמן השרות בצה"ל. צה"ל זהו מקום לבנייה עצמית, בניית קשרים, רזומה וכו'. והדבר משפיע גם על החיים בחוץ. בפוליטיקה, בעסקים. נורמות הצניעות שהפקודה מקודדת שוברות את רוחן של החיילות דתיות כחילוניות".