סרט מתחדובר צה"ל

בסרטון תעמולה חדש בשפה האנגלית שצה"ל הפיק במסגרת המערכה המגדריסטית למען שילוב בנות ביחידות קרביות, חייל וחיילת מבצעים תרגילים דומים במסגרת מבחן כושר צה"לי, באותם הזמנים בדיוק. הסרטון דומה קצת יותר לקליפ של ריקוד מסונכרן מאשר לתיעוד של בוחן כושר אמיתי, ויש לגביו תהיות נוספות.

הספסל המפורסם שבעזרתו מדלגות בנות מעל הקיר בבה"ד 1 אינו קיים בסרטון זה, והבחורה עוברת את הקיר בלעדיו. האם התפתחות זו מהווה תגובה של דובר צה"ל ללעג הציבורי שעורר הספסל הידוע? האם פירוש הדבר שמעתה, בנות לא יוכלו להיעזר בספסל בכדי לעבור את הקיר? אלה רק שתיים מהתעלומות שאופפות את ההפקה החדשה.

בסרטון, שצולם במתקן וינגייט, רואים את הבחור מבצע עליות למתח, ולכאורה גם הבחורה מבצעת תרגיל זהה. ואולם, במבט שני ושלישי ניתן להבחין שלא רואים אותה עולה למתח אלא רק יורדת ממנו (קטע זה מופיע בסרטון פעמיים).

ירידה ללא עליהדובר צה"ל

בהסתמך על קטע קצרצר אחר בסרטון, נראה בדיעבד כי היא עלתה למתח בשני שלבים: לכאורה, תחילה שמה את רגליה על קורה מוגבהת ונעמדה עליה, ורק אז עלתה למתח, בפעולה שמצריכה מאמץ קל ביותר.

עליה לצורך ירידהדובר צה"ל

גם שלב הטיפוס בחבל מתועד באופן בו לא ניתן ללמוד על יכולתה של הבחורה לבצע את התרגיל.

כידוע, צה"ל מנסה לשכנע את הציבור שההבדלים הפיזיולוגיים והנפשיים בין גברים ונשים אינם משמעותיים במיוחד, וכי יש לשלב נשים ביחידות קרביות בקצב הולך וגובר.

אלא שבפועל, סרגלי המאמצים והמבחנים שונו בכדי שהבנות יוכלו לעבור אותם. הבנות נושאות פחות מחסניות ומימיות, הן מנווטות ורצות למרחקים קצרים יותר, ואומצה אף שיטת אימון הקרויה "אימון מטשטש הבדלים", במסגרתו ריצות מבוצעות במסלולים מעגליים ולא ישרים: הבנים מבצעים יותר הקפות מהבנות אך הם לא מביסים אותן בצורה "משפילה", כפי שקורה בריצה במסלולים ישרים.

נציין כי במציאות הקרבית האכזרית, משחקים והטעיות מעין אלו לא עוזרים, כפי שניתן אולי להסיק מהסרטונים הללו, הלקוחים מהווי הצבא האמריקני.