בית הקברות היהודי שחולל במיזורי, ארה"ב
בית הקברות היהודי שחולל במיזורי, ארה"בצילום: רויטרס

מתנדבים החלו לשקם את בית הקברות היהודי בפילדלפיה שבו הושחתו בחודש שעבר כ-175 מצבות.

בינתיים, יוזמה של מוסלמים מימנה את שיקום הנזק לבית עלמין יהודי בסנט לואיס והודיעה על כוונתה לממן שיקום של בית עלמין יהודי נוסף בקולורדו.

עשרות מתנדבים החלו אתמול (שלישי) את מלאכת שיקומו של בית העלמין היהודי "מאונט כרמל" בפילדלפיה, במדינת פנסילבניה, שהושחת בחודש שעבר.

מומחים בשחזור קברים מפקחים על העבודה. שני איגודים מקצועיים בפילדלפיה הציעו לתת שירותי תיקון, ולתגבר את השמירה על המקום, ללא תשלום.

סוכנות הידיעות JTA דיווחה כי העבודה תכלול הדבקה של אבני המצבות, תיקון גדר בית העלמין והוספת תאורה לצורכי ביטחון. המשטרה טרם זיהתה חשודים בהשחתת בית העלמין. הנזק שנגרם לכ-175 מצבות בהשחתה מכוונת התגלה לקראת סוף חודש פברואר.

היוזמה של סרסור

כמה ימים לפני הגילוי, הופלו 154 מצבות בבית העלמין היהודי "חסד של אמת" בסנט לואיס, במדינת מיזורי. על פי דיווחים מקומיים, רוב המצבות הללו כבר הועמדו מחדש וחוברו לבסיסיהם. יש צורך להחליף כ-16 מתוכן, מלאכה שתימשך כשלושה חודשים.

השיקום בסנט לואיס ממומן ביוזמת שני פעילים מוסלמיים, שאחת מהם היא לינדה סרסור, אשת שמאל קיצונית ואנטי-ציונית.

השניים יזמו מסע לגיוס כספים בשיטת "גיוס המונים" לשיקום בית העלמין. מטרת הגיוס הראשונית היתה 20,000 דולר, אך הוא הגיע בינתיים ל-162,000 דולר. בעמוד ההתרמה נכתב שצ'ק על סך 40,000 נמסר לבית העלמין בלואיזיאנה בכדי לכסות את כל הוצאות התיקונים, וצ'ק על סך 5,000 דולר הועבר לבית הכנסת Chicago Loop, בכדי לתקן נזקים שגרם אנטישמי באחרונה.

עם יתרת הסכום שגויס, מתכוונים מנהלי ההתרמה לשקם בית עלמין מוזנח והרוס בקולורדו. הם מקווים להגיע לגיוס כולל של 200,000 דולר לפני סוף תקופת הגיוס.

סרסור (במרכז) בשביתת הנשים
סרסור (במרכז) בשביתת הנשיםצילום: רויטרס

סרסור היתה אחת המארגנות המרכזיות של הפגנת הנשים הענקית נגד דונלד טראמפ למחרת השבעתו כנשיא, ושל שביתת הנשים בארה"ב בשבוע שעבר, ביום האישה הבינלאומי.

היא הגיבה בראיון לטענות שהושמעו נגד העובדה ששביתת הנשים בשבוע שעבר קראה בין היתר ל"דה-קולוניזציה של פלשתין", ואמרה ש"אין כל היגיון" בלשאול אם יש מקום בתנועת הנשים לאנשים "שתומכים במדינת ישראל ולא מבקרים אותה".

"בפמיניזם, זה לא יכול להתקיים. או שאת מגינה על זכויותיהן של כל הנשים, כולל פלשתיניות, או של אף אחת. פשוט אין דרך לעקוף את זה", קבעה.