רבני רוסיה בפגישה עם הנשיא ריבלין
רבני רוסיה בפגישה עם הנשיא ריבליןצילום: חזקי עזרא

בית משפט ברוסיה קבע כי הרב ארי אדלקופף "מהווה סכנה לביטחון הלאומי", בהחלטה שלדברי ראשי חב"ד ברוסיה מסמנת "יום שחור ליהודים".

בפסיקה קיבל בית המשפט לערעורים בקרסנודר את עמדתו של בית דין בעיר סוצ'י, אשר קבע כי אדלקוף – שהועסק כשליח חב"ד בסוצ'י – מהווה סכנה ביטחונית.

סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס מסרה כי לאדלקופף אין עוד אפשרויות ערעור ועליו לעזוב את המדינה בעתיד הקרוב.

ברוך גורין, דובר בכיר של הרב הראשי של רוסיה, ברל לזר, כינה את ההחלטה של בית המשפט לערעורים "עויינת". הוא כתב בפייסבוק כי זו הפעם הראשונה בהיסטוריה המודרנית של רוסיה שרב מוכרז כ"סכנה לביטחון הלאומי". הוא הוסיף שהרשויות סירבו לומר כיצד הרב מסכן את הביטחון, תוך שהם טוענים כי הם מחוייבים להקפיד שלא לחשוף סודות מדינה.

גורין אמר לאינטרפקס שההחלטה היא "קפקאית" ועלולה להוביל לאי-שקט. בפייסבוק הוסיף כי זהו "יום שחור בתולדות היהודים ברוסיה". הוא אמר לסוכנות AFP שהמקרה "רחוק מלהיות מקרה בודד" וכי לפחות שבעה רבנים אולצו לעזוב את רוסיה בשנים האחרונות, כביכול בגלל הפרה של חוקי ההגירה. לדבריומדובר בניסיון להשתלט על הרבנים ברוסיה.

סוכנות הידיעות JTA דיווחה כי אדלקופף, אב לחמישה, גדל בארה"ב והתגורר בישראל בטרם השתקע בסוצ'י. הוא מכחיש כי השתתף בפעילות כלשהי שעלולה שלא למצוא חם בעיני מארחיו.

רוסיה מנהלת בימים אלה מסע פוליטי נחרץ נגד ארגונים המקבלים כסף ממדינות אחרות. לדברי גורין, מדובר ב"ניסיון להשתלט" על הקהילות היהודיות ברוסיה, שמקבלות שירותי דת מכ-70 רבנים, שמחציתם באים מחוץ לרוסיה.