משה יעלון
משה יעלוןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, התייחס הערב (רביעי) לדו"ח המבקר על מבצע צוק איתן, למצב הביטחוני ולעתידו הפוליטי, לאחר שהכריז כי יקים מפלגה חדשה. את הדברים הוא אמר בראיון לתחנת הרדיו "קול חי".

"צריך לדאוג תמיד", אמר יעלון בנוגע למצב הביטחוני, "זה נכון, אני מציע לעצמנו להפסיק להתלהם. אני שומע יותר מדי התלהמויות מצד שרים בקבינט, אלו דברים מיותרים שעלולים לגרום להידרדרות. כרגע המצב יציב. אני חושב שהצלחנו לייצר הרתעה אבל צריך להיות ערוכים לכל הסלמה".

על היחסים עם ארצות הברית וממשל טראמפ אמר יעלון כי ''הממשל החדש לומד את האזור. הממשל הקודם הותיר ואקום בהחלטה לא להתעמת עם איראן שניצלה את זה. הם ילמדו שמי שסרבן לאורך השנים זה לא הצד הישראלי. כפי שכבר פורסם גם אנחנו ניסינו יוזמה אזורית. עד עכשיו הגורמים באזור לא התעסקו בזה מסיבותיהם שלהם. יזמות אזוריות היו גם בתקופתי.

''המחנה הערבי הסוני נמצא באותה סירה איתנו כתוצאה מהמציאות במזרח התיכון. היו ניסיונות, אחד מהם נחשף - המפגש בעקבה. אני לא רואה אותם מוכנים להשקיע בסכסוך הזה. הם מאוכזבים מאבו-מאזן, הסעודים לא השקיעו בפלסטינים דולר. הקטארים הם היחידים שמשקיעים. סיבה נוספת ונסתרת - מי שיצר את הבעיה הפלסטינית נגדנו, אלו הערבים שכיוונו נשק נגדנו".

לדבריו "מי שמסרב באופן עקבי אפילו להגיע לפשרה טריטוריאלית איתנו, זה הצד הערבי. זה נכון גם לקמפ-דוד כשערפאת פתח באינתיפאדת אל אקצא כתגובה להתחמקות מהכרעה. כשאני הייתי בממשלה אבו מאזן התחמק. אפילו כהיינו מוכנים לשלם מה קיבלנו? הוא טרק את הדלת. במרץ 2014 הוא הגיע לבית הלבן, אנחנו היינו מוכנים להמשיך את המשא ומתון במסגרת אמריקאית אך הוא סירב. אנחנו צריכים לקבל החלטות לגבי האינטרסים שלנו. אני לא מסכים עם מי שאומר 'בא נספח את שטחי סי ונבנה על כל גבעה'. אני לא רוצה מדינה דו לאומית".

על דו"ח המבקר בנושא 'צוק איתן', אמר שר הביטחון לשעבר כי "הקבינט של 'צוק איתן' לצערי, מבחינתי כמי שיושב בקבינטים מ-95' הוא היה, עד אז, הגרוע ביותר. פוליטיקה תוך כדי לחימה. תוך כדי ניהול מערכה של חיים ומוות יש פוליטיקאים שמכוונים לפגוע ברה"מ, בי וברמטכ"ל ובונים תיק לצורך שחיקת מעמדנו. שאלו לא יעשו אותו דבר בעדויות למבקר המדינה? ידעתי שזה יקרה. אין מלחמה שאין בה טעויות. חיכינו שנתיים וחצי? מיד אחר המלחמה עשינו תחקירים עמוקים בתוך הצבא. ההישג מדבר בעד עצמו. השקט של חמאס זה לא כי הוא נהיה ציוני. הדו"ח מעוות ומנוצל על ידי פוליטיקאים".

על איום המנהרות בעוטף עזה אמר יעלון "אני עושה הפרדה בין הנושא שעלה בקבינט, שאין שר ואזרח בישראל שלא ידע על המנהרות. יש בעיה עם המודעות. אני עסקתי בנושא המנהרות, כרמטכ"ל היה לי עוזר לנושא המנהרות. אנחנו מובילים בתחום אבל גם האמריקאים מתמודדים בגבול מקסיקו עם הרבה כסף.

''לא התרשלנו", טען, ''הערכנו שמחבלים יצאו מתוך האדמה. אנחנו מסתכלים על המערכה רק דרך עיני המנהרות. הייתי מוכן לסיים את המלחמה אחרי 8 ימים אך מאחר והחמאס לא קיבל את ההצעה להפסקת האש והמשיך את המערכה עם מנהרות, עשינו את זה".

על תנועת הליכוד ומצבה היום אמר יעלון "אני לא מצטער שהצטרפתי לתנועת הליכוד. תנועת הליכוד שהצטרפתי אליה ב-2009, למשל שלטון החוק היה מובן מאליו. מה שקרה מאז, זה שאם היום נשיא המדינה, רובי ריבלין, היה מתמודד בפריימריז, הוא לא היה עובר אותם. יש שחיקה במה שאמורה להיות מדינה יהודית ודמוקרטית.

''אני יצאתי לדרך חדשה, אני מקים כוח פוליטי משלי. יש אנשים מצוינים שמתכוונים להצטרף אלי כולל להיבחר לכנסת. אני פוגש קהלים פעם, פעמיים ושלוש ביום. אין לי עיתון ולא ערוץ טלוויזיה. הדרך שלי לפגוש אנשים זה פנים אל פנים".