חרדים ביריד תעסוקה. ארכיון
חרדים ביריד תעסוקה. ארכיוןפלאש 90

האקדמיה משפיעה על חיי הדת? על פי מחקר המכון הישראלי לדמוקרטיה, עובדים חרדים במקומות עבודה שאינם דתיים פתוחים יותר לעולם ומצבם הכלכלי טוב יותר.

המחקר, שהובא הבוקר בעיתון העסקים 'דה מרקר', מלמד על הגישה הסובלנית המאפיינת חרדים ההולכים ללמוד באקדמיה או העובדים במקומות מעורבים עם נשים וגברים לא דתיים ועל ירידה מסוימת ברמת הדתיות בה החזיקו בטרם נכנסו בשערי האקדמיה.

"החיים בחברה מעורבת משפיעים על ההתנהגות", צוטט אבי, חרדי שעבר את שערי האוניברסיטה ועובד במקום עבודה חילוני. "לאורך השנים, מחסומים פסיכולוגיים נשברים אחד אחרי השני. אני כבר לא שומר נגיעה, למשל. אילו הייתי לומד במקום חרדי לגמרי, והייתי בתוך הקהילה, רמת הדתיות שלי היתה נפגעת פחות. עם זאת, מקום העבודה בעיני הוא מקום שאפשר לשמור בו יותר על הזהות, והשפעתו שולית יחסית. את עיקר ההשפעה עלי אני מייחס דווקא לאוניברסיטה".

ריבקי (שם בדוי), רואת חשבון מאזור ירושלים, צוטטה אף היא כמספרת על האתגרים שלה. "אני מתמודדת עם הרבה סוגיות הלכתיות, בעיקר בנוגע לעניינים החברתיים בתוך הארגון. אני עובדת עם קולגות גברים, שיש לי אתם קשרים חברתיים. זה לא מקובל כשמדובר באשה חרדית. עצם זה שיש לי נקודות מבחן ושאני מתמודדת עם מצבים שאם לא אחזיק חזק באמונות שלי אני אכשל — עושה אותי דתייה פחות. אני עדיין שומרת מצוות, אבל ברור לי שאני בסכנה רוחנית גבוהה יותר".

מהמחקר עולה כי הסביבה הקרובה של הגבר החרדי תומכת ברוב המקרים ביציאת הגבר לאקדמיה. "90% מהנסקרים ציינו כי בן הזוג מתייחס באופן חיובי ליציאתם לעבודה, וב–71% מהמקרים רב הקהילה תומך בכך במידה רבה. עוד עולה מהנתונים, כי 79% מהחרדים העובדים יעודדו את ילדיהם לרכוש השכלה ולעבוד בעתיד".