לוחמות בתרגיל. אילוסטרציה
לוחמות בתרגיל. אילוסטרציהצילום: הדס פרוש

בחודשים האחרונים פועלים מאוחרי הקלעים קצינים לשעבר, חילונים ודתיים, בניסיון לחשוף נתונים שבצבא דואגים להסתיר מעין הציבור בכל הנוגע לפגיעות בריאותיות בקרב לוחמות.

על פי הנתונים 30% מהבנות המשרתות כלוחמות סובלות מצניחת רצפן אגן, כ-7% מהפגיעות נובעות מסינדרום של פגיעות פיזיולוגיות כתוצאה מביישנות בעשיית צרכים עקב היעדר פרטיות וכ-46% פציעות כלליות של לוחמות לעומת ירידה משמעותית בפציעות בקרב לוחמים ששיעורן עומד כיום על כ-20%.

נתונים נוספים מתייחסים למספר ימי המחלה הממוצע אצל לוחמות שהוא רב יותר מאשר אצל לוחמים.

חלק מעובדות אלו נחשפו בכנס סגור של עמותת הפיזיותרפיה בישראל. בין הדוברים בכנס היה קצין הרפואה הראשי, תא"ל דודו דגן, שאישר את הדברים, "מה שאנחנו עושים כצבא זה להוריד את רמת האימון, על מנת שתתאים ליכולת הנשית, ותוריד את רמת הסיכון לפציעות".

עוד הוסיף, "המודל האמריקאי נכשל, אנחנו בצבא יודעים שהוא נכשל וישנם מחקרים של הצבא האמריקאי שמודים שגם אצלם שילוב נשים נכשל".

ד"ר אורן שוורץ-ראש תחום שיקום בצה"ל הציג בכנס כי ישנן פציעות רבות בקרב הנשים שזה בעיקר בגלל פציעות אורתופדיות ושליש מהמתגייסות סובלות מאנמיה המגבירה את הסיכון לפציעות שימוש יתר.

כזכור, השבוע יצא קמפיין חדש של אותו פורום, 'אחים לנשק' בכל רחבי הארץ נגד פקודת השירות המשותף, תחת הכותרת, "מצילים את צה"ל. עוצרים את השירות המשותף".

יוזמי הקמפיין אמרו, "אנו קצינים וחיילים ביחידות לוחמות במילואים, אוהבים את המדינה ואוהבים את הצבא. גדלנו על ברכי לוחמים כשערכי הניצחון והדבקות במטרה היו לנגד עינינו. ולפתע, בלי לשאול אף אחד, החליטו לשנות את ערכי צה"ל וכעת שיווין, שירות משותף, רב תרבותיות וערכים נוספים חדרו לשדה הקרב. ואנחנו מודאגים".

עוד הוסיפו היוזמים, "ערכים אלו פוגעים בצבא, פוגעים במוכנות המבצעית, פוגעים בלכידות היחידה, פוגעים פיזית ונפשית בחיילות, ומחלישים את היחידות. אנחנו יוצאים לפעילות להציל את צה"ל".

דובר צה"ל מסר בתגובה: "בין השנים 2014-2013 (שנות ביצוע המחקר) אכן היו קיימים נתונים שהצביעו על פציעות ונשר בעקבות איסוף נתונים נרחב של אופן הכשרת לוחמות מהם עלה צורך להתאים את תהליך הכשרת הלוחמות ולתת מעטפת נכונה להכשרתן".

"מאז המחקר התבצעה עבודת מטה בשילוב גופי הרפואה, ההכשרה, הכושר הקרבי, התזונה, יוהל"ם וגורמים מהפיקוד הבכיר בזרוע יבשה. עבודת המטה כללה המלצות להקמת הכשרה אחודה לגדודים המעורבים, בניית סרגל מאמצים מותאם ליכולות הפיזיולוגיות של נשים תוך שמירה על דרישות התפקיד, תגבור המענה הרפואי עם רפואת מומחים ופיזיותרפיה, שיפור מעטפת התזונה וליווי תזונאי צמוד לגדודים המעורבים והתאמה של הציוד הקרבי לנשים. בעקבות כך כבר בשנים 2016-2015 חלה ירידה בנשר על רקע רפואי", נמסר.