רחבת הכותל המערבי סוכות תשע"ה
רחבת הכותל המערבי סוכות תשע"היוסף חיים בן ציון - סוכנות הידיעות חדשות 24

שורה של משפטנים פנתה ליו"ר ש"ס אריה דרעי בקריאה לקדם את "חוק הכותל" של ש"ס המבטל הלכה למעשה את מתווה הכותל הרפורמי.

במסמך ששלחו המשפטנים לשר הפנים נכתב כי בעוד חודשיים אמור בג"ץ לפסוק בעניין עתירת הרפורמים לאישור מתווה הכותל הרפורמי.

לטענתם, החלטת בג"ץ צפויה מראש לאור העובדה שעל הרבנות הראשית לישראל נאסר להגיב לעתירה ועמדת הפרקליטות ידועה בשל זהות העומד בראשה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אשר היה אדריכל מתווה הכותל.

יש לציין כי בש"ס הגישו את הצעת החוק לביטול מתווה הכותל הרפורמי כבר לפני חודשיים אולם מאז טרם העלו אותה לועדת שרים לחקיקה ולא החלו בהליכי אישורה בכנסת.

במסמך כותבים המשפטנים לדרעי, "יש לציין בהקשר זה כי היועמ"ש הנוכחי היה ממעצבי המתווה והוא אף חתום עליו. קשה להניח כי יועמ"ש זה יוכל להיאבק כראוי כנגד המתווה או כנגד הזכויות של התנועות, אף אם עמדת הממשלה הייתה ברורה בנושא זה".

לטענתם, "דומה כי נתונים אלו עשויים להסביר היטב גם את הסירוב של היועמ"ש ליתן לרבנות הראשית לישראל להביע עמדתה באופן חופשי וברור בפני בית המשפט באמצעות ייצוג עצמאי (כפי שמקובל במקרים דומים). הדברים מדברים בעד עצמם, ונראה כי תוצאות ההליכים בפני בית המשפט נכתבו זה מכבר. אנו סבורים כי הפתרון המרכזי בעת הזו הינו המהלך המבורך שננקט על ידי סיעת ש"ס בהגשת הצעת חוק ייעודית לפתרון הסוגיה".

לקראת סיום המסמך כותבים המשפטנים לדרעי, "בהתאם לניסיון העבר, קיים יתרון משמעותי בקידום וקבלה של הצעת החוק בטרם תתקבל החלטת בית המשפט, על מנת למנוע טענות בדבר 'חקיקה עוקפת בג"צ' וטענות בדבר סופיות הדיון וכדומה".

"אנו חוששים מאוד כי היעדר מהלך זה של קידום הצעת החוק בעת הזאת, יסלול את הדרך לפסיקה שתפגע באופן חמור בקדושת הכותל. לאור האמור לעיל, אנו חפצים לחזק ידיך במהלך החקיקתי המשמעותי שיש בכוחו להשפיע על הנעשה בכותל. אנו סבורים כי ניתן לנצל את 70 הימים שנותרו עד להגשת תגובת המדינה ועד לדיון בעתירות לגופן לצורך שינוי מהותי של המצב הנורמטיבי ויצירת כללים חדשים בידי המחוקקים", הוסיפו.

לסיום כותבים המשפטנים לדרעי כי הם סמוכים ובטוחים כי ימשיך לעשות ככל יכולתו לשמירה על הכותל, "אנו מקווים כי החקיקה תקודם ותאושר בהקדם לרווחת הציבור היהודי כולו".