בית המשפט העליון
בית המשפט העליוןצילום: דוד ועקנין, פלאש 90

האישה העגונה מצפת בירכה הערב (חמישי) על החלטת בג"ץ ולפיה בית הדין הרבני הגדול לא ידון בעניינה.

"תודה ה' שנגמר הסיוט הזה, אני מתפללת לבורא עולם ורציתי שיהיה סוף לסיוט הזה לפני החג", אמרה האישה לגלי צה''ל. ''זה היה חשוב לי שנצא ככה לחג הזה חג החירות".

כזכור, שופטי בג"ץ קבעו כי בית הדין הרבני הגדול איננו רשאי לדון בערעור שהגיש אדם על פסיקת בית הדין הרבני בצפת שהתיר עגונה באמצעות "גט זיכוי", משום שהאיש איננו צד לדיון.

ההחלטה התקבלה בעקבות עתירה שהגישה האישה שקיבלה את הגט, בה טענה כי בית הדין הרבני הגדול איננו רשאי לדון בערעורו של אדם שאיננו צד לדיון המשפטי העומד בפניו.

שופטי בג"ץ, המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין, השופט חנן מלצר והשופט יורם דנציגר, קבעו כי החלטת נשיא בית הרבני הגדול לערעורים, הראשון לציון הרב יצחק יוסף, לדון בערעור, התקבלה על ידו בחוסר סמכות, ועל כן דינה להתבטל.

"הדין עם העותרת. המסקנה היא, כי יש לעשות את הצו על תנאי שיצא מאת בית משפט זה לצו מוחלט, במובן זה שבית הדין הגדול יימנע מדון בערעור שהגיש פלוני על פסק דינו של בית הדין האזורי בצפת", כתב השופט רובינשטיין בחוות דעתו והוסיף, "תלך העותרת לשלום ותשקם את חייה. תם ונשלם, שבח לאל בורא עולם".

השופט מלצר הוסיף לחוות הדעת העיקרית מספר הערות והדגיש, "אין בכל האמור לעיל כדי להביע דעה כלשהי לגבי פסק הדין החלוט לגופו, וכן ביחס להתנהלות שקדמה לו ובאשר לסוגיות ההלכתיות הכרוכות בו, שמן הסתם עוד ילובנו בעתיד (שלא בהקשר לגט, מושא העתירה)".