שושנה הימן
שושנה הימןבאדיבות שושנה הימן

ערב פסח. אני בבית ודווקא נהנית מלסדר מחדש את הארונות והמגירות. זה עושה לי סדר בראש, התבוננות על השנה שעברה ועל הכיוון בהמשך.

אבל מציק ואפילו מבהיל אותי העיסוק של התקשורת עם הנושא של נשים בצבא, ביחידות קרביות ובשירות מעורב, ובכלל – בנשים שרוצות להיות בדיוק כמו גברים בכל מיני תחומים, כאילו שזה הסטנדרט שנשים אמורות לשאוף אליו.

אני מתאמצת לשמוע את הקול של האישה הנשית האמיתית, שכמעט לא שומעים היום. אני בטוחה שלמרות שלא שומעים את הקול הזה בתקשורת, לפחות לא באור חיובי, הקול הזה קיים ויש נשים רבות שמדברות בקול הזה.

אני מתכוונת לאישה שעוסקת באומניות הנשיות. רק נשים יכולות לעסוק בתחומי החיים האלה. המדובר באומנות טיפוח הבית והמשפחה, האומנות של פיתוח חיי משפחה בריאים ועשירים, אומנות ההענקה לילדים ודאגה לבריאות הנפש של הילדים, וכמובן – האומנות של להביא חיים חדשים לעולם בצורה בריאה, ואומנות ההנקה.

אלה עיסוקים הדורשים אינטואיציה, יזמות ויצירתיות נשית. קוראים להם אומנויות מכיוון שהן שואבות מתוך כל אישה את ביטוי התכונות האישיות והייחודיות שלה ביישום תפקידים מיוחדים אלה. העיסוק באומנויות האלו מצמיח את הרוח הנשית האמיתית, ביחד עם כוח פנימי עצום, הנצרכים ליצירת הדור הבא של בני אדם בריאים בנפשם, ולהבטחת ההמשך של חברה נורמלית ובריאה.

אסור לנו לאבד את האומנויות הללו.

החברה המודרנית מנסה לזלזל בהן, להכחיש אותן, לצחוק עליהן, להוריד את ערכן, להרוויח מהן כסף, ולהפוך אותן לפתולוגיה, כאילו יש משהו פגום ולא רצוי בהן. פעם, הביטוי של האומנויות הללו היה חלק מהנורמה ומובן מאליו, אבל היום הגענו למצב שצריך להגן עליהן כמו על שמורת טבע.

אימהות עם לבבות רכים

האישה שנהנית מחוויית ההיריון, מצפה בהתרגשות לאתגר הלידה ולהבאת חיים חדשים לעולם, ושמה בראש סדר העדיפויות שלה את טיפוח הבית והמשפחה, לעתים קרובות מרגישה שהיא חסרת ערך בעיני החברה. בזמן שהיא מטפלת בצרכים של ביתה ומשפחתה ומשקיעה את הזמן הנדרש באומנויות הללו, היא נשאלת, "למה את לא עובדת?" "למה את מבזבזת את זמנך?"

אימא שלי ז"ל הייתה אישה חזקה ואמיצה, והצליחה בתחומים רבים בחייה. אבל תמיד היא הדגישה באוזני שהתפקיד החשוב, היצירתי והמספק ביותר של האישה הוא יצירתם וטיפוחם של הבית והמשפחה. אני אסירת תודה לתובנות שהעבירה לי, כי זכיתי לראות את פירות חכמתה בחיי. אבל כאשר הקולות שמושכים נערות להאמין שאומנויות האישה הן מיושנות וחסרות ערך, שיש יותר סיפוק בתחרות עם הגברים, אפילו בשדה הקרב, כיצד ידעו ילדינו שאומנויות אלו הן הבסיס שממנו צומחת חברה בריאה ונורמלית? האם ילדינו יגדלו ויעריכו את התפקיד החיוני של הנשים? האם בנותינו תוכלנה לשאוף להיות אימהות עם לבבות רכים, המבקשות להוליד ילדים ולהשקיע בהם, ולטפח את המשפחה בסבלנות ובאהבה?

היום, נשים רבות דוחות את הנישואין בזמן שהן מחפשות סיפוק בפטה מורגנה של לימודים גבוהים והתקדמות מקצועית. נשים סובלות מעייפות, בעיות לחץ ובהלה, דאגה ורגשות אשם, ותוהות למה הן לא יכולות להשיג את הכול. וכבר ידוע לנו שעולה המספר של הילדים הסובלים מבעיות של תוקפנות יתר, בעיות רצון-נגדי, בעיות קשב, בעיות בהלה, התמכרויות, אובססיביות, ודיכאון.

הבעיה אינה אצל הילדים; הם פשוט משקפים לנו שישנה בעיה בחברה ובמערכות היחסים, ואת המצב הזה אנו חייבים לתקן. בלי הבסיס הבטוח שהאם – במיוחד היא – מספקת, אנו יוצרים חברה לא בוגרת, מוכוונת עמיתים (חברים), בחיפוש נואש לסיפוק, בדרכים שבכלל לא מספקות מענה אמיתי ארוך טווח. כמה חיוניות האומנויות הנשיות הללו!

חשיבות אומנויות האישה

פעם יכולנו לקבל את הסדר הטבעי של החברה כמובן מאליו. היום כבר לא. אנחנו צריכים לשמוע בקול רם את הקולות של הנשים הנשיות באמת, ולא הפמיניסטיות (באנגלית: feminine ולא feminist), שמרגישות בטוחות בתפקידם כאימהות וכמי שמטפחות את הבית והמשפחה.

אין לנו את הלוקסוס לזלזל בערך של התפקיד הנשי הזה, כי המחיר גבוה מדי. אי אפשר לשנות את טבע העולם. אחרי שהיכרנו את הנזק הנגרם על ידי חוסר כבוד למערכת האקולוגית, נקטנו צעדים בכדי לשמור על הטבע ולכבד אותו. הלכנו על "ירוק". הגיע הזמן לכבד גם את טבע האדם ולתקן את הנזק שנעשה למשפחה ולילדים.

יש צורך היום ללמד את ילדינו את חשיבות אומנויות האישה, ולאפשר להם להעריך את התפקיד המיוחד בטיפוחה של המשפחה הבריאה, וכתוצאה מכך, החברה הבריאה. אולי, אם זה היה נעשה לפני שנים, נשים היום לא היו מזניחות את התפקיד הזה בחיפושן לסיפוק מחוצה לו.

קשה להאמין שבמדינה יהודית אנחנו הולכים אחרי תפיסות זרות מערביות לגבי חיי המשפחה וחינוך הילדים. זה כאילו להגיד לבורא העולם, 'אנחנו לא רוצים את סדר העולם שלך; אנחנו דוחים אותו ונחפש סדר אחר'. בורא העולם נתן לנו תכנית לבניית חיי משפחה עשירים ודרך נפלאה ליצור חברה בריאה, ובמקום לראות את הזכות הגדולה בלשתף פעולה אתו, אנחנו דוחים אותו וחושבים שאנחנו יודעים יותר טוב ממנו. הגיע הזמן להרים את קולותינו ולהיות נאמנים לטבע שלנו ולבורא העולם.

שושנה הימן, מרצה, מנחה ויועצת, היא חברת סגל במכון ניופלד הבינלאומי, ומנהלת במכון את שפה העברית. היא המייסדת של לייף סנטר, שמציג קורסים, הכשרות, וייעוץ להורים ומורים בגישה התפתחותית-היקשרותית. היא אם לששה ילדים וסבתא.