סמלים לסימון מוצרים
סמלים לסימון מוצריםצילום מסך

משרד הבריאות הפיץ לראשונה לציבור את תקנות סימון המוצרים לציבור הרחב.

התקנות מחייבות סימון בסמל האדום עבור רכיבי תזונה מסוימים (שומן רווי, נתרן וסוכר) שנקבעו על ידה ואומצו מחקיקה הנהוגה בצ'ילה, באופן מדורג ובשלושה שלבים, כאשר היעד לסימון על פי הספים בשלב האחרון נקבע לשנת 2020.

נוסף על כך, הוחלט על סימון בסמל נוסף, הסמל הירוק. ועדה מקצועית שימנה מנהל שירותי בריאות הציבור היא זו אשר תמליץ לשר על התנאים לסימון בסמל הירוק בהתאם לאפיון תזונתי (nutritional profiling) לפי סוגי מזונות.

כזכור ועדת האסדרה מונתה באפריל 2016 כדי לגבש המלצות לאסדרה תזונתית לקידום סביבה תזונתית בריאה לאוכלוסיית ישראל. הוועדה גיבשה את המסקנות כמה חודשים, ובמהלכם היא התכנסה לישיבות עבודה וקיימה פגישות עם מומחים בינלאומיים בנושא. חברי הוועדה גם סיירו במפעלים ונפגשו עם גורמים רבים מתחום התעשייה ועם ארגונים המקדמים את נושא התזונה הבריאה. היום הועדה מפרסמת את התקנות להערות הציבור ולאחר מכן התהליך ימשך לחקיקה.

לקריאת הנחיות הסימון המלאות לחץ כאן

שר הבריאות יעקב ליצמן הסביר, "מהלך סימון מוצרי המזון יאפשר לציבור לקבל מידע חשוב לגבי ערכי הבריאות שמוגשים לנו במוצרים שאנו רוכשים. מעורבות הציבור בתהליך הוא בעל חשיבות ליצירת סביבה בריאה יותר, ואנחנו נחושים לעשות את השינוי לטובת הבריאות של כולם ביחד. אני שמח שהצלחנו להעלות את מודעות הציבור לסכנות הכרוכות במזון לא בריא וכעת אנו מתקדמים לשלב הבא של סימון המוצרים עליו הכרזנו. אני מברך את התעשיינים וכל גורמי המשק ששותפים איתנו בתהליך הלאומי שעליו הכרזנו למניעת תחלואה ולהביא לשינוי הרגלי התזונה בקרב הציבור".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הוסיף, "נושא אורח חיים בריא ותזונה בריאה הופך לנחלת הכלל ולנושא מרכזי בשיח הציבורי בישראל. הזכות לאורח חיים בריא היא של כולם, והחובה שלנו כממשלה היא לייצר סביבה שמאפשרת את הבחירה הבריאה חשובה לנו מאוד מעורבות הציבור בתהליך".