רחבת הכותל והר הבית
רחבת הכותל והר הביתצילום: Zack Wajsgras, פלאש 90

הארכיאולוג צחי דבירה, מנהל-שותף בפרויקט סינון העפר מהר הבית יחד עם הארכיאולוג גבי ברקאי, מזהיר בראיון בערוץ 7 כי הפרויקט שהחל לפני 12 שנה כדי לחשוף את הממצאים בהרס העתיקות הר הבית על ידי הוואקף - נמצא כעת בסכנה.

לדבריו עבודות המחקר שנערכו במשך שנים וחשפו רק לאחרונה כותרת מפוארת של עמוד שהוצב בהר הבית בימי בית המקדש השני עלולים להיעצר ולרדת לטמיון, "הפרויקט הזה, בגלל המורכבות שלו, דורש הרבה משאבים כתוצאה מההרס ובשל הצורך בעבודות מחקר רבות על כל סוג של ממצא.

''בזמנו כשהפרויקט הוקם בשנת 2004 הייתי עדיין סטודנט שנה שלישית לארכיאולוגיה וחלק מהפעולות שלנו אז זכו להתנגדות ולניסיונות השתקה. אני אף נעצרתי כמה פעמים''.

דבירה מספר כי בשנת 2005 החלה עמותת אלע''ד לממן את פרויקט הסינון, ''וגם אנחנו גייסנו כספים למימון המחקר. אך כעת הכל על סף סגירה כי פשוט קשה כל הזמן להתעסק בגיוס כספים מחו"ל. בארכיאולוגיה רוב העבודה היא במחקר. קצב הגילויים גדול יותר במחקר המעבדתי מאשר בסינון בשטח".

דבירה מציין כי ראש הממשלה הבטיח לתקצב אותם אך הם עדיין מחכים, "לפני סוכות ראש הממשלה נפגש איתנו ושאל אותנו כמה כסף אנחנו צריכים ושמבחינתו אין בעיה, לא שמענו כלום מאז, עברו כבר חודשים, היו כל מיני דיבורים על הקמת קרן למורשת הר הבית אך בסוף גם מזה לא יצא דבר. לכן יצאנו עם קמפיין למימון המונים דרך הדסטארט שיאפשר לנו להחזיק מעמד עד סוף השנה בתקווה שעד אז יגיע התקציב מהממשלה.

"מדובר בפרויקט בעל חשיבות לאומית וחשוב שגם הציבור ישתתף בו. לפני ארבע שנים מזכיר הממשלה לשעבר צביקה האוזר אמר לנו שהמדינה היתה אחראית על המחדל הארכיאולוגי הזה והיא גם זו שצריכה לתקן את זה. לצערנו הוא כבר לא בתפקיד ואנחנו מצפים שהבטחותיו של ראש הממשלה יקוימו. הגיע הזמן שממשלת ישראל תקבל החלטה רשמית לפעול למען הר הבית".