עצרת זיכרון לנספים בהתרסקות המטוס
עצרת זיכרון לנספים בהתרסקות המטוסצילום: רויטרס

התפתחות דרמטית בחקירת ההתרסקות של המטוס הנשיאותי של פולין בשנת 2010, בו נהרגו 96 מראשי הממשלה והצבא בפולין, לרבות נשיא פולין לשעבר לך קצ'ינסקי.

התביעה הפולנית קיימה היום (שני) מסיבת עיתונאים בה הודיעה כי ועדת חקירה שמונתה לפני מספר חודשים על ידי ממשלת פולין חשפה הוכחות כי ההתרסקות לא אירעה כתוצאה מטעות אנוש כפי שטענו ברוסיה, אלא נגרמה במכוון על ידי פקחי התנועה האווירית בשדה התעופה בעיר סמולנסק, דרומית מערבית למוסקבה.

התובע הפולני, מרק פאסיונק, סיפר כי החוקרים ניתחו סדרת הקלטות של שיחות בין תא הטייס במטוס הנשיאותי הפולני לשני פקחי אוויר ובקר תנועה אווירית במגדל הפיקוח בשדה התעופה בסמולנסק, זמן קצר לפני הנחיתה המתוכננת, מהן עולה כי פקחי התנועה הרוסיים הטעו במכוון את הטייסים והובילו אותם להתרסקות.

הוא גם סיפר כי השלטונות הרוסיים קברו את שרידי ההרוגים בארונות קבורה ועליהם שמות שונים, וכי יתכן ועל חלק מגופות ההרוגים ניתן יהיה למצוא שרידי חומר נפץ שאולי גרם גם הוא להתרסקות המכוונת.

אחיו של הנשיא המנוח, ירוסלב קצ'ינסקי, עומד כיום בראש מפלגת "חוק וצדק" שזכתה בשנת 2015 בבחירות בפולין, ומאז ההתרסקות שאירעה ב-10 באפריל 2010 טען כי לא מדובר בתאונה אלא בהתנקשות מכוונת, כאשר לדבריו ההוראה הגיעה "מהגורמים הגבוהים ביותר בקרמלין".

"ניתוח של עדויות חדשות מאפשר לנו להגיש כתבי אישום נגד בקרי אוויר, אזרחים רוסיים. אין ספק שאחת הסיבות להתרסקות היתה ההתנהגות שלהם במגדל הפיקוח. הם גרמו בכוונה לאסון הזה. אנו מתכוונים להגיש נגדם כתבי אישום ורוצים לחקור את בקרי האוויר הרוסיים" סיפר פאסיונק. הוא פירט כי מדובר בשני בקרי תנועה אווירית ועוד פקח ששהה בזמן ההתרסקות במגדל הפיקוח האווירי בשדה התעופה בסמולנסק. למרות הגשת כתבי האישום והבקשה לחקור את בקרי האוויר הרוסיים, הסיכוי שהשלטונות ברוסיה יסגירו את שלושת בקרי האוויר לפולין הוא אפסי.

ברוסיה, שם כבר הודיעה וועדת חקירה בעבר כי הטייסים הפולנים הם שגרמו להתרסקות לאחר שהתעקשו לנחות בשדה התעופה בסמולנסק למרות ערפל כבד, המשיכו גם היום להכחיש כל מעורבות באסון למרות הטענות הפולניות. "הסיבות לטרגדיה הזו כבר נחקרו בעבר, ולא נוכל להסכים עם ההאשמות האלו כעת" הודיע דמיטרי פסקוב, דוברו של הנשיא פוטין.