ג'יבריל רג'וב
ג'יבריל רג'ובצילום: רויטרס

משפחה פלסטינית-אמריקנית הגישה כתב תביעה נגד ג'יבריל רג'וב, שהיה מפקד כוחות הביטחון הפלסטיניים, בטענה כי עינה ורצח את אבי המשפחה בשנת 1995.

רג'וב קיבל את כתב התביעה והזימון לבית המשפט בעת שנחת בשדה התעופה JFK בניו יורק.

כתב התביעה הוגש בגין חלקו של רג'וב בעינויים ובהרג אכזרי של עזאם רחים, אזרח אמריקני מדאלאס שבטקסס, ביום 29 בספטמבר 1995. רחים נעצר על ידי שירותי הביטחון המסכל בראשות רג'וב ועבר עינויים עד שמת במתקני הארגון בשטחי הרשות הפלסטינית.

הגעתו של רג'וב לניו יורק עוררה מחלוקת בשל העובדה שמחלקת המדינה האמריקנית הסכימה להנפיק לו ויזה.

ארגונים יהודיים מחו על כך בטענה שהאיש מחבל מורשע ובלתי רצוי במדינה בשל ההיסטוריה האלימה שלו וההסתה נגד ישראל וארה"ב.

רק לאחרונה, הוא הזהיר את ממשל טראמפ כי העברת השגרירות לירושלים תהווה "הכרזת מלחמה" נגד הפלסטינים. רג'וב, המשמש כיום כיו"ר התאחדות הכדורגל ברשות הפלסטינית, נסע לאמריקה דרך עמאן שבירדן, והוא אמור לנאום בכנס הפורום למדיניות ישראל.

לטענת התביעה, בראשות עורכי הדין ניצנה דרשן לייטנר ורוברט טולצ'ין, בהיותו מפקד הביטחון המסכל, מילא רג'וב תפקיד מרכזי במעצר, בעינויים ובהרג של עזאם רחים, זאת בניגוד לחוק הגנת נפגעי עינויים.

רחים, שעלה לישראל בשנות השבעים, ביקר בשנת 1995 בכפר הולדתו עין יברוד שבשטח הרשות. בעת שישב ושיחק קלפים בבית קפה, נכנסו קציני הביטחון המסכל בבגדים אזרחיים ועצרו אותו, זאת בלא שסיפקו לכך כל הסבר. משם לקחו אותו לכלא ביריחו.

מאמציה של משפחתו לשחררו לא צלחו. כעבור יומיים הגיע אמבולנס לעין יברוד והעביר את גופתו של רחים נהג האמבולנס מסר למשפחה כי יקירה נפטר כביכול מ"התקף לב" בבית החולים ביריחו, ושיש לקוברו במהירות.

מבית החולים, לעומת זאת, נמסר למשפחה כי הוא הגיע אליהם כשהוא כבר אינו בין החיים. יתר על כן, בדיקה שלאחר המוות של הגופה חשפה חבורות על ראשו ועל פניו של רחים, שיניים שבורות, שפה קרועה וסימני כוויות שנגרמו מסיגריות על גבו ועל רגליו.

מדו"ח הניתוח עלה כי אצל רחים נמצאו כמה צלעות שבורות, וכן כי נראה שלא נגרם כל נזק לליבו - בניגוד לטענות אנשי הביטחון המסכל. ההערכות הן כי היחס לרחים היה כאל "אמריקני עשיר", שנדרש ממנו כופר על מנת לאפשר את שחרורו.

תביעת המשפחה הוגשה מלכתחילה לפני אחת עשרה שנה בשנת 2006, אולם היא נמחקה משום שרג'וב לא היה נוכח בארה"ב באותה העת. חוק העינויים מאפשר הגשת תביעה כנגד מענים רק כאשר מדובר באנשים אינדיבידואלים הנמצאים על אדמת ארה"ב. אתמול הייתה הפעם הראשונה בה ביקר רג'וב בארה"ב, ועורכי הדין של המשפחה בחרו לנצל את ההזדמנות יוצאת הדופן ולמסור לו את כתב התביעה מיד עם כניסתו למדינה. מרשל ניו יורקי ביצע את המסירה בפועל בשדה התעופה JFK.

לדברי עו"ד דרשן-לייטנר, "רג'וב, כמפקד הביטחון המסכל, מילא תפקיד מרכזי בעינויים וברצח האכזרי של האזרח האמריקני עזאם רחים בשנת 1995. מחלקת המדינה הכירה ברחים כקרבן לעינויים ברשות הפלסטינית, ודרשה במפגיע מערפאת להתנצל בפני המשפחה ולחקור את האירוע".

"זוהי הפעם הראשונה שמנהיג המחבלים רג'וב הורשה להיכנס לארה"ב, ואנו היינו נחושים שלא לאפשר לו להתחמק הפעם. אנו נפעל במישור הכספי ונביא אותו לשלם פיצויים למשפחה, אך על משרד המשפטים האמריקני לחקור את המקרה ולמצות גם את הצעדים הפליליים כנגד רג'וב", אמרה דרשן-לייטנר.