לשכת גיוס
לשכת גיוסצילום: פלאש 90

ארגון 'חותם׳ מודיע על פתיחת מוקד משפטי שיסייע לבנות הנקראות ל"ראיון מצהירת דת", וזאת בעקבות תופעה הולכת ומתרחבת של דיווחים על הזמנת צעירות דתיות שקיבלו פטור מטעמי דת, לראיון נוסף בלשכת הגיוס.

מדיווחים שהגיעו לארגון מרבני אולפנות והורים, נראה כי בצה"ל מנסים להקשות על הבנות, ובוחרים באקראי בנות שיקראו לראיון נוסף, בו נערכת בחינה מדוקדקת יותר של הידע שלהן בנוגע לשמירת תורה ומצוות. ב'חותם' מדגישים כי לא מדובר בבנות שהתחזו, או שדתיותן מוטלת בספק כל שהוא.

"קיבלת צו התייצבות ל"ראיון מצהירת דת"? את לא לבד!", נכתב במודעה שהופצה בימים האחרונים בקרב בנות הציונות הדתית ומוסדות החינוך. "תלמידות רבות מהחינוך הדתי שהצהירו לצורך קבלת פטור משירות צבאי מטעמי דת, נקראות לראיון נוסף בלשכת הגיוס בניגוד לחוק. ארגון חותם מעניק לך סיוע משפטי וליווי אישי במטרה לשמור על זכויותיך הדתיות ועל זכותך החוקית לקבל פטור מצה"ל ולשרת במסגרת השירות הלאומי".

צעירה דתית שהוזמנה ל"ראיון דת" תיארה תחושה לא נעימה ושאלות מכשילות:

"שאלו אותי שאלות הלכתיות ומושגים ביהדות. חלקם אמנם בסיסיים אך חלקם לא כל דתי מכיר. שאלו אותי על ברכת מעין שלוש, מה נוסח ברכת הלבנה, כמה חלקים יש לקריאת שמע, מי כתב את שיר השירים. היו כמה שאלות שהתלבטתי לגביהן. גם הסיטואציה מלחיצה. בערך 20 דקות של שאלות ממש לא ברוח טובה, אלא בתחושה. זו הייתה סיטואציה מאוד לא נעימה ורציתי פשוט לברוח".

"הצבא החליט משום מה לקחת את החוק לידיים, ולנכס לעצמו תחומים שאינם בתחום אחריותו", אומר מנכ"ל ארגון חותם, עמיטל בראלי. "אולם הזהות הדתית של בוגרות החמ"ד לא תימדד על בסיס ראיון דת" של מש"קית בבקו"ם. האחריות החוקית בנושא לפי החוק, מוטלת על דיין המשמש בתפקיד ממלכתי, או שופט. כנראה הצורך להוכיח הצלחה בגיוס בנות דתיות מביא את הנוגעים בדבר לזמן את הבנות הדתיות לראיונות מופרכים ומוזרים בהם הבנות צריכות 'להוכיח' לרשויות שהם דתיות".

במכתב שהוציא עו"ד משה פולסקי, היועץ המשפטי של ארגון חותם, למפקדת לשכת הגיוס בתל השומר סא"ל מישל מלמד, הוא מבהיר כי הצעד החדש של צה"ל אינו חוקי.

"על ‏פני ‏הדברים‏ נראה כי‏ הנפקת ‏צווי ‏ההתייצבות‏ נעשית‏ בחוסר ‏סמכות, ‏מבלי ‏כל ‏עיגון ‏חוקי,‏ וזאת ‏בחריגה ‏מעקרונות ‏המשפט ‏המנהלי", כתב עו"ד פולסקי. "‏עוד ‏נראה ‏כי ‏הדבר ‏אף ‏עולה ‏לכדי ‏פגיעה‏ במיועדות‏ לשירות ‏ביטחון תוך ‏החשדתן ‏ללא ‏כל ‏סיבה ‏הנראית ‏לעין ‏של‏ אלו ‏הנדרשות ‏להתייצב ‏בלשכת‏ הגיוס ‏לשם ‏קיום ‏ראיון ‏מצהירת ‏דת, ככאלה ‏המבקשות ‏להגיש ‏תצהיר ‏כוזב ‏וזאת ‏מבלי‏ שלפוקד ‏כל‏ סמכות ‏להורות ‏על‏ קיום ‏ראיון ‏ו/או ‏מבחן ‏מעין ‏זה".

עו"ד פולסקי הוסיף כי העילה היחידה לזימון נוסף הוא במקרה בו מגיע מידע לצבא על תצהיר כוזב. "על ‏פי ‏המידע ‏שהגיע ‏לחותם ‏צווי ‏התייצבות ‏לשם קיום 'ראיון ‏מצהירת ‏דת' ‏נשלחים ‏גם‏ כאשר ‏אין ‏בפני ‏רשויות ‏הצבא כל ‏מידע ‏או ‏חשש‏ לעניין ‏נכונות האמור ‏בתצהירים ‏שהוגשו‏", נכתב.