יוסי דגן
יוסי דגןצילום: יוסי זליגר

המתווה המשותף שהציגו נתניהו וטראמפ נראה כרגע בעייתי ביותר.

מצוקת הבנייה ביו"ש עצומה. למרות הביקוש הגדול בשטח, בולמת הממשלה את הבנייה וההתפתחות. מזה שנתיים נבלמו כל הליכי התכנון, והבנייה שעדיין נראית בשטח משולה למים הזורמים עדיין מהצינור למרות שהברז כבר נסגר, כשחלקה הוא מימוש של תוכניות מתקופת בגין ושמיר.

ישנו סירוב לחתימה על תוכניות מתאר של יישובים רבים בלי כל סיבה עניינית. איך ממשלה יכולה לעצור את זכויות התושבים להתפתחות בלי סיבה עניינית? ביהודה ושומרון היא יכולה. מכיוון שהמתיישבים היהודים ביו"ש הם היחידים בארץ הנתונים לממשל של כיבוש צבאי מקומם ובלתי נסבל, לאחר שערביי יו"ש זכו בשלטון אוטונומי בהסכמי אוסלו.

פגשתי את ראש הממשלה, שאני מאוד מכבד ומעריך, פעמים רבות בשנתיים האחרונות. בכל הפגישות ניתן לי הסבר שחזר על עצמו: אובמה. "לאחר עידן אובמה נבנה". אך האמת היא שהיישוב היחיד שנבנה בתקופת ממשלת המחנה הלאומי הוא העיר הערבית רוואבי. ולא, עמונה אינה יישוב חדש, אלא העתקת יישוב ותו לא. גם ההודעה על אישור 5,000 דירות שפורסמה לאחרונה, מוסמסה ונבלמה.

ההחלטה מהשבוע חמורה ביותר. לא רק שהיא שוללת מלכתחילה כל בנייה של יישוב חדש, אלא שגם יישובים קיימים אינם יכולים להתפתח מעבר לקו הבנייה הקיים ויוטל "ריסון משמעותי" על הבנייה בכללותה. אי אפשר לתאר באופן מדויק יותר את המושג הקפאה.

אנחנו מצפים לראות בנייה משמעותית גם כפיצוי על הקפאת הבנייה בשנים האחרונות ושינוי אמיתי בשטח.

אסור להסתפק רק בהפסקת ההקפאה. ניתנה הזדמנות לממשלה הזאת להירשם בספרי ההיסטוריה כמי שהחילה ריבונות יהודית על כל חלקי ארץ ישראל והביאה לשיבה מלאה ואמיתית של עם ישראל לארצו. לצערי, לממשלה לאומית שחס וחלילה תמשיך להקפיא, לא תהיה זכות קיום מוסרית ולא פוליטית.

יוסי דגן

ראש המועצה האזורית שומרון