שייטת
שייטתצילום: פלאש 90

"לילה אחד באנצריה", הוא אחד התחקירים המיוחדים של התכנית "עובדה" ששופך אור על אחד האסונות הקשים שידע צה"ל.

סרטו של עמרי אסנהיים ששודר בימים האחרונים מביא את את סיפורם של חמשת הלוחמים היחידים ששרדו את אסון השייטת, לוחמים מלאי גבורה, תעוזה, שחרפו נפשם למען ההגנה על מדינת ישראל.

לראשונה הם מדברים בפנים גלויות על הלילה שבו איבדו 12 מחבריהם, על השעות הארוכות בין חיים ומוות, ועל המטען שהם סוחבים מאז.

בתחקיר מספרים הלוחמים שניצלו מהתופת על תסכולם מהתחקירים הצבאיים שלא הצביעו על התקלה האמיתית בלילה הארור ההוא - הכשל המודיעיני.

במשך שנים לא הודו ראשי מערכת הביטחון על הכשל המודיעיני עד אשר הפתיע בשנת 2010 מזכ"ל חיזבאללה שהציג סרטון חדש שבו לכאורה תיעוד חילוץ הפצועים בתקרית הקשה - כפי שצולמו בידי מזל"ט.

"בזמן שהמזל"ט הישראלי צילם את האזור בו צעדו הלוחמים הישראלים - קיבלנו את השידור", טען מזכ"ל חיזבאללה. "הודות לכך נערכנו מראש וטמנו מארב ללוחמים. לא היו לנו אמצעים לראיית לילה - ולהם כן".

באירוע נהרגו: סא"ל יוסי קורקין, מפקד פלגת הלוחמים, רס"ל איתמר איליה, סרן צבי גרוסמן, מפקד צוות לוחמים, סמ"ר יניב שמיאל, סמ"ר גל רודובסקי, רס"ן ד"ר יצחק בנטוב, רופא הכוח, סרן ד"ר מאהר דגש, רופא בכוח החילוץ, רס"ל יוחנן הילברג, רס"ל רז טבי, סמ"ר גיא גולן, סרן רם לוינס ורס"ל אריה אברמזון הי"ד.

ב-25 ביוני 1998, בתיווכה של ממשלת צרפת, הוחזרה לישראל גופתו של לוחם השייטת הנעדר, רס"ל איתמר אליה. בתמורה, שיחררה ישראל ללבנון 60 אסירים ו-40 גופות מחבלים.

צפו בסרט המלא באתר ערוץ 2