חאיר בולסונרו
חאיר בולסונרוצילום: רויטרס

פילוג פוליטי בקרב יהודי ברזיל: רבים תומכים במועמד הימני-שמרני, חאיר בולסונרו, התומך בישראל אך אינו "תקין פוליטית".

בולסונרו הוא חבר הקנגרס של ברזיל מטעם המפלגה הנוצרית-סוציאלית, המרגיז את השמאל בשל עמדות שמנוגדות לאג'נדות הפמיניזם הרדיקלי, שיח הגייז וההגירה הבלתי-מפוקחת.

סוכנות הידיעות JTA דיווחה כי בולסונרו צובר תאוצה במסגרת המירוץ לנשיאות. הוא עדיין לא מוגדר כמועמד מוביל בבחירות שיתקיימו ב-2018, אבל כוכבו דורך בעיקר במדינת ריו דה ז'נרו.

כמו במקרה של דונלד טראמפ בארה"ב, כך גם בברזיל, ליהודים יש התלבטות בין עמדות פרו-ישראליות לבין עמדות ליברליות בתחום החברתי-משפחתי. בולסונרו זכה לתשואות כאשר נאם בשבוע שעבר בפני 400 איש במועדון "הבראיקה" בריו, ואמר: "לבי ירוק, צהוב, כחול ולבן". בכך יצר חיבור בין דגלי ישראל וברזיל. הבראיקה נוסד ב-1957 ע"י ניצולי שואה ונחשב למועדון מאוד ממסדי.

מחוץ למועדון הפגינו במחאה כמעט 150 פעילים, רובם יהודים, כולל רבים במדים הכחולים של השומר הצעיר. הם צעקו: "יהודים חסרי בושה" ו"יהודים פשיסטים".

נשיא הבראיקה, לואיז מיירוביץ', אמר לאחר התקרית: "זה עניין מגונה, שתנועת נוער יהודית כמו השומר, שנוסדה ע"י ישראל, מעליבה יהודים אחרים בקללות ומילים מגונות". "מעולם לא ראיתי דבר כזה בכל חיי: יהודי המקלל יהודי אחר. מדובר באנטישמיות בקרב יהודים. אנחנו נקשיב לכולם. אותם אלה שצעקו בוז היום ימחאו כפיים מחר".

חלק מהמפגינים לבשו טלאים בצורת מגן דוד עם המילים "נשים" ו"גייז".

בדיון טלוויזיוני ב-2003, בולסונרו אמר לחברת קונגרס מהשמאל הקיצוני, מריה דה רוזריו: "לעולם לא הייתי אונס אותך כי זה לא מגיע לך". הוא מתנגד למתן מעמד רשמי לזוגיות חד-מינית ולהנהגת מכסות באוניברסיטאות.

בולסונריו היה אמור לנאום בפני מועדון אחר של הבראיקה בסאו פאולו בחודש שעבר. ואולם, הזמנתו בוטלה לאחר שאנשי שמאל גייסו 3,800 חתימות לעצומה נגד האירוע.